Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Trimmen, doe je dat zelf? Of?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 

Ons hondje gaat naar een goede trimsalon.
40%
 40% [ 2 ]
Ons hondje gaat naar een trimsalon, maar we zijn niet tevreden.
0%
 0% [ 0 ]
Wij trimmen ons hondje zelf, zo goed en zo kwaad als het gaat.
20%
 20% [ 1 ]
Wij hebben trimles gehad bij de rasvereniging, en kunnen het nu heel goed zelf.
20%
 20% [ 1 ]
Anders .....
20%
 20% [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 5

AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   19/4/2011, 19:56

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd. Zelf ben ik met Bailey in het verleden bij een trimsalon in het dorp geweest, maar ik was toch niet echt tevreden over het resultaat. Dus toen de gelegenheid zich voordeed, ben ik een paar keer naar de trimdagen van de rasvereniging gegaan om zelf te leren trimmen. En nu doe ik het zelf. Niet perfect, maar goed genoeg. Vind ik dan, he? grin
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   19/4/2011, 20:06

Ik trim al jaren zelf en op een professioneel niveau, al zeg ik het zelf Wink
Ik heb er nooit een cursus voor gevolgd, maar ik heb wel een paar goede tips gekregen van Marijke Scholten (de fokster van mijn eerste Lakelandje) en mijn oma had vroeger Airedales die zij ook zelf bijhield.
Helaas wordt het door artrose in mijn handen (familiekwaaltje) steeds moeilijker om de honden blijvend echt goed te trimmen.
ik vind dat heel jammer, want ik vind het heel leuk werk om te doen.
ik moet altijd aan Michaelangelo denken die verklaarde dat het beeld al in de steen zat, hij moest het er alleen uit halen.
Zo vind ik dat er een mooie hond in de wolbaal steekt, die ik eruit moet halen Smile
Ook vind ik het lekker buiten zitten met een hond op mijn schoot en zachtjes aan door te werken.
Een zalige manier om mijn gedachten te verzetten.

Overigens komt het idee van beeldhouwen op zich door een artikel in de Kat en Hond, een oud dierentijdschrift, waar een keer een artikel in stond over Kerry Blue terriers met als opschrift 'gebeeldhouwde actie'.
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   20/4/2011, 17:23

Ik doe het trimmen vanwege (o.a) reuma nu niet meer helemaal zelf. Het meeste werk wordt nu gedaan. Ik werk het bij en onderhoud het. Hoop ik toch. De tijd zal het leren.
Terug naar boven Go down
Liesbeth

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   18/6/2011, 13:52

Na twee keer op de trimdag te zijn geweest en een paar keer bij Margot Pallas
doen ik het zelf. Ik heb dus voor optie 4 gekozen!

Groetjes Liesbeth.

Terug naar boven Go down
http://www.hobbywonder.blogspot.com
joep

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   26/7/2011, 15:05

Onlangs is onze Simon weer naar de trimsalon geweest om te plukken maar hoe weet je nou zeker dat hij echt geplukt wordt en niet stiekem geschoren? Is dat op één of andere manier te controleren, of toch gewoon op basis van vertrouwen...
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   26/7/2011, 18:16

Het verschil is meestal wel redelijk goed te zien.
Niet à la minute, maar na verloop van tijd als de vacht langer wordt en zeker op de lange termijn als het meerdere keren is gebeurd.
De bovenvacht hoort een stevige enigszins ruige structuur te hebben.
Als de hond heel lekker zacht aan gaat voelen en het haar lekker wuift, dan is er vaak sprake van dat de hond geschoren wordt (al kan het ook voorkomen dat de hond van nature een te zachte vacht heeft, maar die zijn vaak ook erg moeilijk te trimmen en dan wordt meestal het advies gegeven de hond te laten scheren of knippen, omdat het dan pijnlijk wordt voor de hond om getrimd te worden).

Het komt overigens niet zo vaak voor dat de hond geschoren wordt als je voor trimmen betaalt.
Wat wel veel voorkomt is dat de hond grotendeels getrimd wordt (rug, nek en flanken) en de moeilijke delen, mn oren en wangen, worden dan stiekem geschoren of geknipt.
Het nadeel hiervan is dat het juist op die delen moeilijk is weer terug te komen tot trimmen omdat dit haar in allerlei richtingen groeit en zodra het zacht is, moeilijk na te gaan is wat de juiste trimrichting is, waardoor de hond zich ertegen gaat verzetten (nl. omdat je heel snel tegen de draad in trimt en dat doet zeer).

Zelf vind ik het nog niet zo'n groot probleem als hiermee gesjoemeld wordt
(je moet niet vergeten dat dit precisie werk is en binnen ca 3 uur wordt de trimmer geacht die hond netjes te maken),
maar een groot nadeel is dat het haar juist omdat het zachter is makkelijk vuil opneemt.
Dwz. dat juist baard en de benen snel vuil worden - heel onhandig.
Zelf scheer ik o.a. mijn oudste dametje Ashop, maar juist het haar op de benen en dat van de baard trim ik.
Het grappige is dat eigenlijk niemand ziet dat ze geschoren wordt.
Maar dat komt ook omdat ze zwart is en die door het vele pigment een zwaardere vacht hebben en je daardoor nauwelijks verschil ziet.

Aan de foto te zien die je hier gepost hebt, is Simon keurig getrimd. De benen zien er in ieder geval mooi gestript uit. Of alles aan zijn hoofd inderdaad getrimd is, kan ik op deze foto moeilijk zien, maar de baard ziet er natuurlijk uit en niet keurig kaarsrecht (= geknipt).
Dus ik zou me geen zorgen maken.
Het lijkt me dat je een hele goede trimsalon hebt gevonden Smile
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   27/7/2011, 11:55

The Burrows schreef:
Aan de foto te zien die je hier gepost hebt, is Simon keurig getrimd. De benen zien er in ieder geval mooi gestript uit. Of alles aan zijn hoofd inderdaad getrimd is, kan ik op deze foto moeilijk zien, maar de baard ziet er natuurlijk uit en niet keurig kaarsrecht (= geknipt).
Dus ik zou me geen zorgen maken.
Het lijkt me dat je een hele goede trimsalon hebt gevonden Smile
Dank voor de duidelijke uitleg!
Terug naar boven Go down
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   16/8/2011, 01:09

Ook Joep gaat naar de trimsalon, zijn vacht begint nu een beetje als een kokosmat te voelen, en de dames die er werken zijn zeer met de honden en dus ook met Joep begaan. We hebben nu afgesproken dat Joep 1x in de maand daar naar toe gaat voor een goede kam en borstel beurt en een lekker bad. Dit omdat Joep de vorige keer best wel wat klitten had in zijn nek en kopje. Mijn moeder heeft artrose in de handen dus op deze manier houden we het toch bij.
En langzamerhand laat Joep het kammen ook wat meer toe, al blijft hij nog steeds niet stilzitten....

Tips zijn dus van harte welkom.....
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   16/8/2011, 06:08

"Hij blijft nog steeds niet stilzitten" ...
LOL ja zou jij dat doen dan? Het is een jonge hond, vol energie en dan ook nog dat rare getrek aan hem Wink
Er zijn maar weinig Lakelandjes die er stil voor blijven zitten.
Over het algemeen zijn er twee manieren hoe je aan een rustige hond tijdens het trimmen komt:
- heel hard aanpakken en niks tolereren (waar ik absoluut op tegen ben, maar het gebeurt nog maar al te vaak)
- als pup al heel vroeg beginnen en er een leuk relaxmoment van maken, maar dan moet je wel heel vroeg beginnen.

Ik ben met mijn huidige pupjes van net vijf weken al aan de slag. En tot nu toe vinden ze het schitterend.
De kam moest natuurlijk uitgebreid besnuffeld worden en de borstel is een leuk maatje om tegenaan te gaan liggen.

Hazle heb ik met acht weken gehaald en die heeft duidelijk niet mijn 'superpuptraining' gehad voordat ze bij mij kwam.
Ze is een drama om te trimmen. Ze zit geen moment stil en ze hapt en grauwt als je aan haar achterbenen, billen of staart wilt komen.
En haar hoofd trimmen lukt al helemaal niet.
Ik werk daaraan door twee of drie keer per week haar een globale borstelbeurt te geven en dan één deeltje uit te kiezen wat we echt netjes tot op de huid uitkammen en waar ik al wat pluis probeer weg te halen.
Meestal begint dat met een gevecht en eindigt het ermee dat ze half over mijn schoot gedrapeerd hangt en toch maar toestaat dat ik mijn werk doe, want ik kietel er wel erg lekker bij Wink
Maar ik maak me geen illusies dat zij ooit zo makkelijk zal worden als sommigen van mijn eigen dames.
Bij mij tolereren de meeste dat ze gekamd of getrimd worden, maar proberen er tussenuit te piepen als ze de kans krijgen.
En dan heb ik er die zijn zoals Henbane en Glee die gewoon gaan liggen slapen terwijl ik bezig ben.

Overigens ben ik er geen voorstander van om de hond in bad te doen en zeker niet zo vaak als iedere maand.
Het is slecht voor de natuurlijke bescherming van de huid en de vacht wordt er zacht en klitterig van.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Trimmen, doe je dat zelf? Of?   

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: