Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Spikes Disease

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   22/8/2014, 22:26

Bedankt voor het meedenken, ik wil overgaan op het zelf samenstellen, Madam stond al op KVV sinds ze hier is en heb hier in de buurt een noodslachter dus kan aan veel dingen komen, feit blijft dat CECS geen allergie is maar een erfelijke ziekte en dat gaat nooit meer over, al gaat het nu best goed maar goed we doen ook niet zo veel meer met Madam, alle onverwachte en toch wel leuke dingen hebben we geschrapt  Sad  het is niet anders alles kan een trigger zijn , dus regelmaat enz al is dat nou net niet mijn ding, maar goed we zien wel.
Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 08:56

Ik kan me voorstellen dat een hond stress kan krijgen van onverwachte dingen, dat zal ook per hond verschillen, net als bij mensen, en dat regelmaat daarom belangrijk is, maar regelmaat en leuke dingen doen hoeft elkaar toch niet per definitie uit te sluiten? Pol heeft ook een heel regelmatig leven, we lopen op vaste tijden, hebben een aantal bekende routes, vaste speelkameraadjes, een aantal veldjes waar we altijd dezelfde gekke spelletjes doen, regelmatig een fietstochtje naar de dierenwinkel, naar de hobbyboerderij, naar het Twiske, naar het hondenstrandje, naar vriendin in Amsterdam, of gewoon een rondje polder langs de molens, en ik heb niet de indruk dat ze dat, ondanks dat het zo bekend is, vervelend vindt, integendeel juist. Natuurlijk gaan we ook regelmatig naar plekken waar het nieuw voor haar is, maar dat is tot op zekere hoogte ook een soort van bekend, want er gaan bepaalde rituelen aan vooraf die ze inmiddels ook kent (tuigje aan, in de bench met kluifje en knuffeltje, flexlijn mee, vrouwtje rugtasje mee en dat soort dingen).
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 13:37

Het is bij Madam een heel gedoe geweest om haar normaal mee uit te nemen, dat heeft maanden training gekost omdat ze alles bij elkaar gilde, het is toen beter gegaan maar gewoon voor de leuk een keer extra meenemen per dag, wat ik in het begin deed is extreem druk gedrag daarna, maar daar kon ik wel mee leven, het zijn nu eenmaal ook druktemakertjes en dat geeft niet maar dat heb ik niet meer gedaan na die aanvallen, een keer extra mee fietsen betekent de hele dagen erna extra alert en me volgen bij alles wat je doet, nu doen we dat niet meer.
We gaan 1 keer per dag ballen en dat weet ze en de extra's niet meer, ik had het me ook anders voorgesteld en zelfs overwogen om haar terug te brengen, maar ze is hier nu goed gewend en iemand anders met die aanvallen opzadelen is ook zo wat, ik ben evengoed wel blij met haar hoor maar dit verwacht je gewoon niet.

Deze aanvallen zijn van een paar weken geleden en gek genoeg wen je er aan  Sad 

Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 17:44

Wat zielig, het klinkt als een erg gestresst hondje.
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 18:02

Het is geen stress of wel maar meer van niet weten hoe het een plekje te kunnen geven of zo, ze draaft door en rust en regelmaat gaat het beste, ook als dat betekent geen extra dingen , maar zo gaat het het beste het is niet anders en voor ik de 'schuld 'krijg ik doe niets geks met haar dit is het en we vermijden alle extra dingen en dan gaat het goed, de aanval van het filmpje was weer vanuit rust en wat ik daaraan kan veranderen is niets volgens mij  Sad
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 18:49

Nou je zou van heel wat minder gestresst raken! Rust en regelmaat is altijd goed zeker als je ziek bent. Voor mens en dier.

Je moet je geen schuldgevoelens laten aanpraten. Madam is ziek en ik ben ervan overtuigd dat je het beste wil voor Madam.

Ik begrijp dat je als voeding al KVV gebruikte. Goed dat je bezig bent met het zelf samenstellen hiervan. Zelf ben ik er nog maar kort mee bezig. Maar wil me er ook nog verder in verdiepen. Heb toevallig ook gelezen dat het epileptische toevallen zou kunnen verminderen en misschien zelfs zou kunnen voorkomen. Het gaat dus echt wel verder dan alleen goed tegen allergie! Het goed samenstellen van de voeding is wel belangrijk denk ik!

Maisie is een lief maar ook een pittig ding net als Madam (haar tante), onder andere omstandigheden (wij hadden haar als pup he) zou je ook een hele kluif aan haar hebben Wink 

Ik hoop voor Madam en voor jou dat je een goed evenwicht kan vinden in de voeding en in de andere levensbehoeften!

Veel sterkte!
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 19:02

Dank je wel  top  we doen ons best en ze is ook lief hoor, het is niet alleen gedoe ze ligt nu heerlijk te pitten  What a Face
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   24/8/2014, 19:28

Smile 

Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   25/8/2014, 12:44

Waarom gaat het nou ineens over "schuld"?? Er is toch niemand hier die dat zegt?
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   25/8/2014, 21:37

Nee is ook zo, maar Madam heeft het 7 jaar niet gehad en nu wel bij mij daar denk je wel eens over na Wink
Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   26/8/2014, 13:55

Ik snap het.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   26/8/2014, 21:20

Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik zelf ziek ben.

Ik heb geen enkele ervaring met dit ziektebeeld. En ik heb er nog nooit eerder over gehoord bij de Lakeland terriër. (Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het nooit voorkomt bij de Lakeland terriër, want dat weet ik gewoon niet.) Jij schrijft in dit topic dat het erfelijk is, en dat zal bij Spike's Disease dan wel zo zijn. Maar dan had dit ziektebeeld toch ook al bij andere honden uit de bloedlijnen van Madam tot uitdrukking moeten komen? Of zie ik dat verkeerd?

Wat het ook precies is, of het wel of niet erfelijk is en of we er wel of niet een naam aan kunnen geven, Spike's Disease, epilepsie of nog wat anders, het is in ieder geval heel akelig. Het is al heel naar om die filmpjes te zien, hoeveel erger moet het dan wel niet in levende lijve zijn. Ik hoop dat je een goede balans voor Madam weet te vinden wat voeding en dagelijkse dingen betreft.

En ik hoop dat jouw vraag aan de facebookgroep (ik heb de vraag gezien, maar kan hem niet meer terugvinden) jou verder helpt bij het zoeken naar een oplossing.
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   26/8/2014, 22:02

Ik hoop dat alles goed met je gaat Joy top

Ik weet helemaal niets van erfelijkheid,wel weet ik dat CECS zich ook op latere leeftijd kan openbaren en het komt bij Borders voor maar er zijn  Border terriërs fokkers die er niets over zeggen , daar wil ik weer niet mee zeggen dat er dingen niet gezegd worden, maar ik probeer ook maar antwoorden of reacties te krijgen of iemand dit herkent, en op de facebook groep zijn er een paar reacties en wordt het epilepsie genoemd, evengoed erfelijk dacht ik maar ik weet nu dat Madam ws de enigste Lakeland terrier is die het heeft en ik kan heel veel dokteren met haar, maar het enigste wat ik kan doen is filmen, want buiten de aanvallen is het een normaal hondje, voor zover ze normaal is What a Face  ( dit is een grapje dus )

Weet je ik hoop eigenlijk dat als er een Lakie is met dezelfde klachten, wat ik nooit hoop,  ze iets kunnen vinden door dit topic.

Voor de rest ben ik er wel klaar mee, de fokster heeft na mij een schuldgevoel aanpraten nooit meer een keer gevraagd hoe het met Madam gaat, dat zegt mij genoeg, het is niet anders  noo
Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   27/8/2014, 05:34

Het lastige is dat men eigenlijk nog helemaal niet weet wat het precies is, dus je weet ook niet wat je moet doen om het verlichten, laat staan dat er medicatie ontwikkeld kan worden. Behalve niet fokken met hondjes die deze verschijnselen vertonen valt er verder niets te doen om vererving te voorkomen, maar ik lees ook dat de eerste verschijnselen zich ook pas kunnen voordoen als de hond al vrij oud is en dus wellicht al nestjes heeft gehad. En als baasje kun je ook niet veel doen, wat het allemaal heel frustrerend maakt. :-(
Terug naar boven Go down
jvanringen

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   27/8/2014, 08:22

Is het zeker dat het geen epilepsie is? Ik zie namelijk net dit: http://lakelandterriertopics.wordpress.com/health-issues/epilepsy/
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   27/8/2014, 19:40

jvanringen schreef:
Behalve niet fokken met hondjes die deze verschijnselen vertonen valt er verder niets te doen om vererving te voorkomen, maar ik lees ook dat de eerste verschijnselen zich ook pas kunnen voordoen als de hond al vrij oud is en dus wellicht al nestjes heeft gehad. En als baasje kun je ook niet veel doen, wat het allemaal heel frustrerend maakt. :-(

Absoluut, behalve dat je ook niet meer moet fokken met de nazaten!
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   27/8/2014, 19:49

[quote="Els"
Voor de rest ben ik er wel klaar mee, de fokster heeft na mij een schuldgevoel aanpraten nooit meer een keer gevraagd hoe het met Madam gaat, dat zegt mij genoeg, het is niet anders  noo[/quote]

Daarmee heb ik ook ervaring. Maisie heeft een allergie van een mate waarmee je ook niet meer verder mag fokken. Ook nooit iets ontvangen van belangstelling, in tegendeel. Het fokken gaat gewoon verder!

En Joy, ik wens je welgemeend van harte beterschap!
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   27/8/2014, 22:14

jvanringen schreef:
Is het zeker dat het geen epilepsie is? Ik zie namelijk net dit: http://lakelandterriertopics.wordpress.com/health-issues/epilepsy/

Ik zit op de lijst van CECS en hecht heel veel waarde aan het oordeel van mensen die er al heel veel jaren mee bezig zijn en aan de hand van de filmpjes zeggen dat het CECS is, en ook de da dacht dat en  wat ik al eerder schreef is de scheidingslijn van CECS en epilepsie heel dun, Madam is 9 jaar en ik ga niet meer met haar dokteren zeker niet na al verkeerde adviezen van mijn da wat betreft medicijnen en voer en zou ook niet weten wat ik bv in Utrecht zou moeten daar loopt al een onderzoek naar Borders met CECS en dat schiet ook niet op, zolang fokkers willens en wetens doorgaan en dingen ontkennen kan je onderzoeken tot je een ons weegt denk ik.

Ik vind het jammer heel jammer, ik vind Lakies geweldig en had een heel goed contact tot de krampaanvallen niet overgingen, dus hierna geen Lakeland meer of ik haal er eentje uit het buitenland dat kan ook nog, we zullen zien. Very Happy
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 15:49

Els schreef:

Dank je wel. Ik ben nog met ziekteverlof, maar hoop dat het herstel zich nu gaat inzetten.

Els schreef:

Weet je ik hoop eigenlijk dat als er een Lakie is met dezelfde klachten, wat ik nooit hoop,  ze iets kunnen vinden door dit topic.

Ik hoop met jou dat er verder nooit een Lakie zal zijn met dezelfde klachten. En als dat toch een keer zo zal zijn, dan is het fijn als een topic als dit mensen verder kan helpen.  top

Els schreef:
Voor de rest ben ik er wel klaar mee, de fokster heeft na mij een schuldgevoel aanpraten nooit meer een keer gevraagd hoe het met Madam gaat, dat zegt mij genoeg, het is niet anders  noo

Dit vind ik niet helemaal eerlijk, om dat zo op het internet te zetten. Ik weet dat de fokster meerdere keren contact met je heeft gehad via mail en telefoon en via facebook. En ja, jullie verschillen van mening. Voorzover ik jullie beiden ken, schat ik in dat een vraag hoe het met Madam gaat al snel verzandt in een discussie over de vraag waar het door komt. Heeft dat zin? Ik weet wel dat ze het heel erg vindt dat Madam van die aanvallen heeft, en dat ze hoopt dat de aanvallen over zullen gaan of in ieder geval zo weinig mogelijk zullen voorkomen.

Sonja schreef:

Daarmee heb ik ook ervaring. Maisie heeft een allergie van een mate waarmee je ook niet meer verder mag fokken. Ook nooit iets ontvangen van belangstelling, in tegendeel. Het fokken gaat gewoon verder!

Met Maisie is toch ook niet gefokt? Het is vrij zinloos om alle hondjes uit een nest van de fok uit te sluiten als er 1 hondje in dat nest iets mankeert. De genenpoel is toch al zo klein. Bovendien is het bij de meeste kwalen zo dat de ene hond drager kan zijn, en de andere niet. Met de hondjes die geen drager zijn (en dus geen allergieverschijnselen vertonen) kan gewoon worden gefokt.

En ook hier geldt dat ik het niet helemaal eerlijk vind om dit zo op het internet te zetten. Via mail en telefoon is er wel degelijk contact geweest!

Sonja schreef:

Dank je wel!

Els schreef:
zolang fokkers willens en wetens doorgaan en dingen ontkennen kan je onderzoeken tot je een ons weegt denk ik.

Ik vind het jammer heel jammer, ik vind Lakies geweldig en had een heel goed contact tot de krampaanvallen niet overgingen, dus hierna geen Lakeland meer of ik haal er eentje uit het buitenland dat kan ook nog, we zullen zien. Very Happy

Ik denk dat de meesten op dit forum wel weten wie de fokster is waar jullie het over hebben. Ze is zo verstandig om hier niet te reageren, en deze kritiek maar gewoon te slikken.

Als moderator van dit forum vraag ik jullie om verdere kritiek niet te willen spuien op dit openbare forum.
Jullie kunnen haar altijd bellen of mailen.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 16:00

jvanringen schreef:

Dank voor de link. Ik ga het artikel zeker lezen.
Het filmpje dat er in staat heb ik wel al bekeken, en tjee wat lijkt dat op de aanvallen die Madam heeft. Sad
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 19:29

Als moderator kan je natuurlijk vragen om geen kritiek te leveren op andere denkwijzen en/of gedrag van forumleden. Dat heeft natuurlijk ook geen zin. Heb ik zelf ook geen enkele behoefte aan. Elkaar respecteren hoe verschillend ook is belangrijk.

Maar het gaat om onze Lakies op dit forum. De topic ziekenboeg. Het trieste verhaal van Madam wordt verteld. Er wordt niet prettig op gereageerd (ook al wordt dit nu verstandig genoemd). Ja, dan komen er emoties naar boven. Maar dat gebeurd nu eenmaal op een forum.

Naar aanleiding van jou reactie wil ik dit nog zeggen:

Maisie is gesteriliseerd toen ze 7 maanden was. Zij was 2 weken toen ze ons werd toegewezen. Wij hebben ook direct verteld (met uitleg) dat wij haar zouden steriliseren. Even goed werd ons wel gevraagd toen ze 2 of 3 was of wij een nestje wilde fokken met haar. Ik heb nooit via mail of telefoon contact gehad over haar allergie. Wel vermeld over haar allergie via dit forum zoals het hoort. Dit heeft niets te maken met de fokker want het gaat niet over haar maar over ons (in dit geval) hondje. Dit is net het probleem denk ik.

Quote: Het is vrij zinloos om alle hondjes uit een nest van de fok uit te sluiten als er 1 hondje in dat nest iets mankeert. De genenpoel is toch al zo klein. Bovendien is het bij de meeste kwalen zo dat de ene hond drager kan zijn, en de andere niet. Met de hondjes die geen drager zijn (en dus geen allergieverschijnselen vertonen) kan gewoon worden gefokt.

Je heb zelf ook een Lakie (broer van de opa van Maisie) met op z'n minst een vergelijkbare allergie. Maar je weet niet wie er drager is he. Dus kan het gen gewoon worden doorgegeven. Nu blijf jij gewoon de discussie voeren he!

Tenslotte vind ik het triest dat er maar weinig medeleven wordt getoond voor Madam (voor mij nog Medlar, want ik heb haar en haar pupjes wel gevolgd via Flickr) en haar baasjes.

Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 19:39

Sonja, ik ben het op zo'n beetje alle fronten niet met je eens. Maar ik heb geen zin in een eindeloze discussie via dit forum.

Op 2 dingen ga ik echter wel in.

1. Met Bailey is dan ook niet gefokt.
2. Medeleven met Madam (en Els) heb ik hier betoond in dit topic en via de mail. Dat lijkt me voldoende. Hoe vaak moet je zeggen dat je iets heel erg vindt?

Tot slot, als je door blijft gaan met via dit forum de fokster in een kwaad daglicht te stellen, zie ik mij genoodzaakt om je een tijdelijke ban op te leggen.
Ik doe dat liever niet. Bespreek grieven die je hebt direct met haar via de mail of de telefoon.

Wijziging: typfout hersteld.

Laatst aangepast door *joy* op 28/8/2014, 23:17; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 21:00

*joy* schreef:
Els schreef:

Dank je wel. Ik ben nog met ziekteverlof, maar hoop dat het herstel zich nu gaat inzetten.

Dat hoop ik ook heel erg Joy  top

Els schreef:

Ik hoop met jou dat er verder nooit een Lakie zal zijn met dezelfde klachten. En als dat toch een keer zo zal zijn, dan is het fijn als een topic als dit mensen verder kan helpen.  top

Els schreef:

Dit vind ik niet helemaal eerlijk, om dat zo op het internet te zetten. Ik weet dat de fokster meerdere keren contact met je heeft gehad via mail en telefoon en via facebook. En ja, jullie verschillen van mening. Voorzover ik jullie beiden ken, schat ik in dat een vraag hoe het met Madam gaat al snel verzandt in een discussie over de vraag waar het door komt. Heeft dat zin? Ik weet wel dat ze het heel erg vindt dat Madam van die aanvallen heeft, en dat ze hoopt dat de aanvallen over zullen gaan of in ieder geval zo weinig mogelijk zullen voorkomen.

Ik ga er geen welles en nietus van maken, maar nadat ik CECS ter sprake bracht is er over en weer wat gezegd, maar daarna is er nooit meer gevraagd hoe het met madam gaat en bellen doet de fokster niet en ik heb alle mails nog bewaard, maar weet je Joy daar gaat het niets eens om en jij weet helemaal niet of de fokster meerdere keren contact heeft gehad, dat is dus niet zo maar jij gaat af op de fokster en ik zeg dat het niet zo is, jij kent de fokster beter dus die zal wel gelijk hebben, zo gaat dat maar ik wil dat toch even gezegd hebben.

Sonja schreef:

Met Maisie is toch ook niet gefokt? Het is vrij zinloos om alle hondjes uit een nest van de fok uit te sluiten als er 1 hondje in dat nest iets mankeert. De genenpoel is toch al zo klein. Bovendien is het bij de meeste kwalen zo dat de ene hond drager kan zijn, en de andere niet. Met de hondjes die geen drager zijn (en dus geen allergieverschijnselen vertonen) kan gewoon worden gefokt.

En ook hier geldt dat ik het niet helemaal eerlijk vind om dit zo op het internet te zetten. Via mail en telefoon is er wel degelijk contact geweest!

Sonja schreef:

Dank je wel!

Els schreef:
zolang fokkers willens en wetens doorgaan en dingen ontkennen kan je onderzoeken tot je een ons weegt denk ik.

Ik denk dat de meesten op dit forum wel weten wie de fokster is waar jullie het over hebben. Ze is zo verstandig om hier niet te reageren, en deze kritiek maar gewoon te slikken.

Als moderator van dit forum vraag ik jullie om verdere kritiek niet te willen spuien op dit openbare forum.
Jullie kunnen haar altijd bellen of mailen.

Ze mag mij mailen om te vragen hoe het nu met Madam gaat, dat kan ook nog he, en van mijn part gooi je dit topic eraf of mij mag ook, maar door geen contact meer op te nemen, ben ik heel erg gaan denken dat er dingen verzwegen worden vind je het gek?
07-06-2014 was ons laatste email contact, en dat ging niet eens over Madam daarna niets meer gehoord, ze heeft Madam 7 jaar gehad he, ik ga stoppen want het maakt me pisnijdig, maar ga niet nu even partij kiezen Joy, er is helemaal geen contact meer geweest daarna en dat snap ik zelf ook niet want ze maakt het allemaal heel verdacht nu, waarom is dat ?  afijjn ik ga mijn mond niet houden en de fokster kan hier ook gewoon reageren, Madam mankeert wat we hebben een discussie daarover gehad en daarna hul je je in stilzwijgen ??? heel raar gedoe Shocked ze maakt er zelf een groot iets van door geen contact meer op te nemen Rolling Eyes
Terug naar boven Go down
Els

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 21:04

*joy* schreef:
jvanringen schreef:

Dank voor de link. Ik ga het artikel zeker lezen.
Het filmpje dat er in staat heb ik wel al bekeken, en tjee wat lijkt dat op de aanvallen die Madam heeft. Sad

Ik heb het ook bekeken en moet het nog lezen.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   28/8/2014, 21:21

Els, je hebt gelijk dat ik niet weet of er nog contact tussen jullie is geweest nadat je CECS had geopperd.
En net als jij heb ik geen zin in een welles-nietes discussie. Daar wordt niemand beter van, en daar is Madam ook zeker niet mee gediend. Het is erg genoeg.

Els, ik ga dit topic er niet af gooien. En jou ook niet. Een discussie moet kunnen, en censuur wil ik niet toepassen.

Maar ik zou wel graag weer terug ontopic willen, dus naar de vraag of er iemand ervaring heeft met Spike's Disease.
En niet meer gooien met modder naar elkaar. Dat geldt dan voor iedereen binnen dit topic he. Even voor alle duidelijkheid.

Wie zich daar niet aan kan of wil houden, krijgt een tijdelijke ban.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Spikes Disease   

Terug naar boven Go down

Spikes Disease
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Ziekenboeg-
Ga naar: