Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?   12/9/2013, 11:40

Toen we deze rubriek hier in het forum openden, dachten we dat er weinig tot geen gebruik van gemaakt zou worden.
Tot onze verbazing blijkt er vaker dan wij dachten om herplaatsing van een Lakelandje gevraagd te worden. En soms is dat omdat er problemen zijn met het gedrag van het hondje.

We hebben inmiddels een paar keer ervaren dat mensen een Lakelandje hebben gekocht, zonder dat ze enige ervaring hebben met honden. Dat kan goed gaan, maar soms gaat het niet goed. Een terriër is nu eenmaal minder makkelijk dan bijvoorbeeld een franse bulldog, in algemene termen gesproken dan.

Of het nu komt omdat men geen eerdere hondervaring had, of alleen ervaring met een ras dat een grote 'will to please' heeft, of omdat er om andere redenen problemen zijn met het gedrag, helaas besluiten mensen soms om het hondje te laten inslapen.

Ook als de beschreven problemen ons in de oren klinken als 'typisch terriërgedrag'.
En daar kun je best mee leren omgaan. Daar zijn ook trainingshulpmiddelen voor te bedenken. The Burrows is er heel goed in.

Dus mocht je dit lezen omdat je problemen hebt met je Lakelandje, en je staat op het punt om definitief afscheid van hem te nemen, neem dan alsjeblieft eerst contact met ons op.

Wie weet is er heel goed een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld een heropvoeding, gevolgd door herplaatsing.
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?   12/9/2013, 14:05

Herplaatsen!!! Met goede achtergrond informatie aan de nieuwe baas.

Nooit "zomaar" vanwege gedrag wat jou niet bevalt je hond in laten slapen......kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er dierenartsen zijn die dat doen.
Overleg eerst met een kenner van het ras, een goede fokker kan je veel over het ras vertellen en je van tevoren goed informeren over waar je op moet letten, aandachtspunten etc.
Een hond kan zich nooit volledig aan jou aanpassen, al doet hij echt wel zijn best. Je zult jezelf ook moeten aanpassen aan de hond.
Ook honden hebben "buien" , ik merk aan Joep of Pepper echt wel eens dat ze niet lekker in hun vel zitten en dan wat sneller geagiteerd zijn. Daar hou ik rekening mee als ik ze uitlaat.
En elke hond is anders. Pepper kan ik echt goed los laten lopen, maar bij Joep let ik toch altijd extra op.

Voor mijn Lakelandjes had ik een draadhaar foxterriër. Een schat van een hond, echt een maatje. Superlief voor mensen, maar niet altijd even goed met andere reuen. Hij heeft ook wel eens het onderspit gedolven tegen een Deense dog.
Mijn moeder heeft een keer een flink blauw been gehad toen zij de beet kreeg die eigenlijk voor een andere reu bestemd was, terwijl zij de honden uit elkaar probeerde te houden.
We waren dus altijd wel een beetje op onze hoede en als we iemand tegenkwamen met een hond konden we altijd al aan hem zien of hij zou uitvallen of niet. Zo ja, liepen we de andere kant op.
En hij liep praktisch nooit los. Alleen als we zeker wisten dat het kon: in de stromende regen op het strand, of echt in de bossen. Altijd van te voren goed kijken en inschatten. Op tijden wanneer je zeker wist dat er niet veel andere honden waren.

Je kan nu eenmaal niet altijd een superhond hebben, nobody is perfect. En om hulp vragen is geen schande, ik heb destijds ook gevraagd of er een reden kon zijn waarom het zo lang duurde voor Joep zindelijk werd: het antwoord was dat het bij Lakelandjes altijd wel wat langer duurt dan bij de gemiddelde hond. Als je dat eenmaal weet dan scheelt dat een hoop gestress voor mij en voor Joep.

Dus inderdaad: sta je op het punt dat je het niet meer trekt: laat je lieve maatje, dat ooit zo schattige pupje niet inslapen maar vraag om hulp. Maak goed duidelijk dat je het echt niet langer trekt en dat het voor jou gevoel spoed is. Gedragsproblemen of niet zindelijk worden is in elk geval voor mij geen reden om een hond in te laten slapen.........
Daar word ik echt verdrietig van. Een hond is en blijft nu eenmaal een weerloos wezen, overgeleverd aan de wensen en grillen van de mens.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?   12/9/2013, 15:39

Helemaal mee eens!

Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat het ook heel belangrijk is juist hulp te zoeken bij kenners van het ras.
Al meermalen heb ik meegemaakt dat mensen op allerlei plekken naar steun zochten en zich wezenloos gingen trainen met de hond, maar het enige wat de hond (en baas) leerde waren commando's - niet hoe je een goede band onderhoudt tussen hond en mens.

Een Lakeland is geen poedel of labrador. Het is een echte terrier en dat wil zeggen dat er naast een geweldige liefheid ook eigenzinnigheid, zelfstandigheid, fanatisme en obsessie rijkelijk aanwezig zijn.
Ze hebben een grote will-to-please mits baas en hond elkaar begrijpen.

Ik heb me er de afgelopen twintig jaar op toegelegd om te begrijpen waarom terriers doen wat ze doen en vooral hoe je er mee om moet gaan. En daarvoor al heb ik me jarenlang toegelegd op de 'traditionele' vormen van training, zoals IPO, G&G, behendigheid, flyball en speuren (waar ik van af ben gestapt omdat dat soort training bij een terrier best kan - goed zelfs - maar het je geenszins helpt om de terrier echt te begrijpen en vooral te vormen zoals jij dat wilt).

Schroom dus niet om contact met mij op te nemen.
Gedrag valt altijd aan te pakken en om te buigen.
En ik ben altijd bereid daarbij te helpen.

Ben je echt wanhopig en vind je het gedrag van je hondje zo ernstig dat je hem wilt laten inslapen, geef mij dan a.u.b. de kans hem te evalueren, zodat we een behandelplan op kunnen stellen en het herplaatsingstraject kunnen starten.

In uitzonderlijke noodgevallen neem ik ook honden op (alleen Lakelandjes) als tussenstation voor herplaatsing. Gun hem die kans, ook als hij (gruwelijk) de fout in is gegaan.
Een andere aanpak, een ander baas, een andere locatie - het maakt soms een wereld van verschil.

n.b. met 'hem' bedoel ik natuurlijk zowel reuen als teven.
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?   

Terug naar boven Go down

Herplaatsen of laten inslapen in verband met gedragsproblemen?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Engelse stafford teefje zoekt een warme mand (GEPLAATST )
» mini bull terrier
» herplaatsen rex GEPLAATST

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Herplaatsing-
Ga naar: