Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Zomeravond wandeling in Den Haag

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   18/7/2013, 17:05

Ik ben Bailey als pup een keer op het strand bijna kwijt geweest omdat hij achter een andere hond aan rende (en natuurlijk veel sneller dan ik kan rennen What a Face ). Daarna heb ik hem heel lang niet meer los durven laten lopen. En toen hij 2,5 was, en ik het weer ging proberen, was ik hem op een keer weer bijna kwijt omdat hij achter een hond aanrende die met zijn fietsende baasje meerende Neutral en die plotseling om een hoek kwam. Rolling Eyes  Dus ik had niet de kans om Bailey tijdig aan te lijnen. Ik had al hele visioenen van een Bailey die ergens onder een auto kwam, toen hij plotseling (kwartiertje later of zo - pfffff wat zat ik in mijn rats Crying or Very sad ) weer terug kwam rennen, duidelijk naar mij op zoek. Smile 

Sindsdien durf ik er echt op vertrouwen dat hij wel bij mij wil blijven grin . En nu is hij bejaard, en loopt niet meer zo hard. Dus nu is het alleen nog opletten of er niet een jonge en onbezonnen andere reu ons pad kruist die wel even wil knokken. Want daarvoor gaat Bailey niet opzij rofl En ik denk dat hij nog steeds een geduchte partij is als het echt op knokken aan komt.
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
joep

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   18/7/2013, 17:24

Simon heeft ook de neiging weleens weg te lopen maar met het juiste lokaas of voor hem het idee dat ik dat bij me heb blijft hij in de buurt. Als ik uit het werk thuis kom schiet hij 9 van de 10x naar buiten als ik binnen kom en hij hoopt dan dat je hem achterna komt. Ik hang vervolgens rustig mijn jas op, zet mijn tas neer en loop dan weer naar de deur om hem te roepen. Vaak komt hij dan al uit zichzelf. Als je angstig bent of de hond zal weglopen dan voelen ze dat vaak aan dus eigenlijk gewoon een keer doen en er vanuit gaan dat het goed gaat.
Terug naar boven Go down
lhanss

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   18/7/2013, 17:52

*joy* schreef:
En nu is hij bejaard, en loopt niet meer zo hard. Dus nu is het alleen nog opletten of er niet een jonge en onbezonnen andere reu ons pad kruist die wel even wil knokken. Want daarvoor gaat Bailey niet opzij rofl En ik denk dat hij nog steeds een geduchte partij is als het echt op knokken aan komt.

Hahaha!rofl 

joep schreef:
Simon heeft ook de neiging weleens weg te lopen maar met het juiste lokaas of voor hem het idee dat ik dat bij me heb blijft hij in de buurt. Als ik uit het werk thuis kom schiet hij 9 van de 10x naar buiten als ik binnen kom en hij hoopt dan dat je hem achterna komt. Ik hang vervolgens rustig mijn jas op, zet mijn tas neer en loop dan weer naar de deur om hem te roepen. Vaak komt hij dan al uit zichzelf. Als je angstig bent of de hond zal weglopen dan voelen ze dat vaak aan dus eigenlijk gewoon een keer doen en er vanuit gaan dat het goed gaat.

Zo doe ik het ook altijd als ik thuis kom, vooral om zijn opdringerigheid en opspringen te vermijden en af te leren. Eerst rustig thuiskomen en aandacht geven aan de mensen (mama, papa, zussen, ...), daarna aandacht aan Felix en hij weet daardoor nu ook dat hij niet moet beginnen springen en zot doen als ik binnen kom, omdat hij dan zeker geen aandacht krijgt. Als ik achteraf me dan naar hem draai, is hij wel dolgelukkig (maar heeeeel rustig!) om dag te 'mogen' zeggen :)Jammergenoeg laten anderen zich daar wél aan vangen, geven ze hem meteen aandacht omdat hij opspringt, ook al geef ik hen uitdrukkelijk de raad om hem te negeren. Moest nu iedereen hem gewoon even negeren, zou hij wel leren dat dat niet gedaan wordt (opspringen en druk doen). Eens een persoon hem direct aandacht geeft, is hij het volgende halfuur hyperactief en ambetant.
Hij is ook wel zo'n nalopertje. Als papa ergens naartoe gaat, gaat Felix mee. Als je papa even kwijt bent en je ziet Felix aan de deur van een kamer zitten/liggen, weet je meteen waar hij is Smile

De hond van mijn zus (Jinx) is een golden retriever die ook heel goed luistert en perfect zonder leiband kan rondlopen. Soms zeg ik wel eens tegen papa dat hij Felix de eerste keer eens moet laten loslopen met Jinx erbij. Denken jullie dat dat een goed idee zou zijn? Felix wordt dan 'geleid' door een volwassen hond die het gewoon is om los te lopen, die weet waar de grens is en ook meten terugkomt als zijn naam geroepen wordt.
Terug naar boven Go down
http://ilihan.wordpress.com
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   19/7/2013, 07:16

Dat opspringen en wild doen ken ik maar al te goed Wink

Inderdaad is het negeren en pas aandacht geven als Felix rustig is de truuk, maar net als jij zit ik ermee dat bezoek niet naar me luistert! Mad 
Is ook wel logisch, want bezoek wat hier komt, komt voor de hondjes, dus iedereen wil knuffelen grin 

Maar ondanks al mijn opvoedtips voor anderen heb ik dus ook hondjes die opspringen bij bezoek en ongevraagd recht op je schoot knallen (zo handig als je net koffie in je handen hebt ...).

Wat het loslopen betreft: ik ben daar ook geen held in ...
Vroeger had ik een Dobermann en die liep altijd los. Die blijven zo lekker makkelijk mooi dichtbij.
Maar die Lakelands ....

Inmiddels heb ik een paar oudjes die ik wel los mee durf te laten lopen.
Wat ik nog wel eens doe is een jonge hond koppelen aan een oude die goed luistert (en die niet veel sneller of wilder is dan de jonge, anders wordt die meegesleept lol ). Een stukje lijn met een musketonhaak aan beide kanten doet de truuk al.
Wanneer ik een balletje ga gooien doe ik twee hondjes aan een lange lijn (ca 5 meter) en zo leert de jonge wat de bedoeling is.

Samen met Jinx lopen in een veilig gebied is een heel goed idee.
Als je het nog eng vindt of er zeker van wilt zijn dat Felix meteen goed terugkomt als je roept en niet eerst leert dat als hij los is zijn gang kan gaan, kun je een lange lijn aan zijn halsband laten hangen.
Ik gebruik meestal een simpele nylonlijn. Zo een waar scheerlijnen van gemaakt worden voor de tent What a Face 

De ene Lakeland of de andere kan een enorm verschil in zitten.
Sommigen blijven echt goed bij, zoals Madam. Daar hoefde ik niet eens naar te kijken, die plakte toch wel op mijn hielen Wink
En dat merk je ook aan haar zoon Pepper.
Anderen moeten het leren, want die doen het 95% goed, maar 'vergissen' zich soms en doen dan wat stoms, zoals Bailey vroeger.
En een heel enkele erkent geen enkele regel en doet precies waar ze zin in hebben.
Mijn Glee is er zo een. Inmiddels elf jaar oud en nee, die laat ik voor geen goud los.
Niet dat ze wegloopt, absoluut niet. Maar ze luistert ook voor geen meter en loopt in zeven sloten tegelijk.

Als ik Felix met zijn kunstjes zie, denk ik dat hij in de categorie zoals Bailey valt, dus hij kan het beslist leren.
En dat hij voor de deur blijft liggen waar je vader is, is ook een goed teken Wink

Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
Saartje

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   19/7/2013, 07:49

Ik vond het in het begin ook best spannend Saar
los te laten maar bij ons achter in het park loopt geen autoweg dus hebben we het daar steeds geoefend. Dan lieten we haar los en na een tijdje snuffelen riepen we haar of we floten en als ze dan kwam kreeg ze een klein koekje... Nou moet jij eens opletten hoe snel Felix dat door heeft. Als Saar langer blijft snuffelen dan wij willen lopen we gewoon door en staan dan achter een boom... Dan gaat haar koppie omhoog zovan onee ik ben m'n baasje kwijt en dan komt ze snel aanrennen en belonen we haar door met een tak of bal te spelen. Het is zoveel leuker voor baas en hond als ze los kunnen lopen!!
Terug naar boven Go down
lhanss

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   19/7/2013, 09:53

Saartje schreef:
Ik vond het in het begin ook best spannend Saar
los te laten maar bij ons achter in het park loopt geen autoweg dus hebben we het daar steeds geoefend. Dan lieten we haar los en na een tijdje snuffelen riepen we haar of we floten en als ze dan kwam kreeg ze een klein koekje... Nou moet jij eens opletten hoe snel Felix dat door heeft. Als Saar langer blijft snuffelen dan wij willen lopen we gewoon door en staan dan achter een boom... Dan gaat haar koppie omhoog zovan onee ik ben m'n baasje kwijt en dan komt ze snel aanrennen en belonen we haar door met een tak of bal te spelen. Het is zoveel leuker voor baas en hond als ze los kunnen lopen!!

Ooh, wat lief!Very Happy

Tijdens de wandeling heeft Felix ook zo iets, zegt papa. Dat hij vaak naar achter kijkt (als hij in de duinen mag spelen bijvoorbeeld, dan mag de leiband helemaal uitrollen) om te checken of papa nog volgt Smile

Felix heeft de situatie meestal goed door ... Maar of hij daarom ook gaat handelen naar de situatie (zie situatie hieronder met het naar boven gaan), is de vraag ... Dit vraagt waarschijnlijk een hele hoop vertrouwen

Maar hij luistert wel goed naar de clicker. De clicker gebruiken wij enkel voor als we hem 'kwijt' zijn in huis of in de tuin (als we vermoeden dat hij boven is (hij weet goed genoeg dat dit niet mag! maar stiekem naar boven sluipen is natuurlijk zoveel spannender Wink) bijvoorbeeld).
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   20/7/2013, 06:52

lhanss schreef:
De hond van mijn zus (Jinx) is een golden retriever die ook heel goed luistert en perfect zonder leiband kan rondlopen. Soms zeg ik wel eens tegen papa dat hij Felix de eerste keer eens moet laten loslopen met Jinx erbij. Denken jullie dat dat een goed idee zou zijn? Felix wordt dan 'geleid' door een volwassen hond die het gewoon is om los te lopen, die weet waar de grens is en ook meten terugkomt als zijn naam geroepen wordt.

Mijn zus had 2 herders (nu nog 1) waarvan de een beter luisterde dan de andere. Zij had zo'n splitter aan de riem zodat je met 1 riem 2 honden tegelijk kan uitlaten. Wanneer ze los gingen liet ze de honden met de splitter (weet niet hoe je zoiets noemt) aan elkaar zitten dus dan moest de een wel met de ander mee. Werkte perfect!
Terug naar boven Go down
lhanss

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   20/7/2013, 10:53

joep schreef:
Mijn zus had 2 herders (nu nog 1) waarvan de een beter luisterde dan de andere. Zij had zo'n splitter aan de riem zodat je met 1 riem 2 honden tegelijk kan uitlaten. Wanneer ze los gingen liet ze de honden met de splitter (weet niet hoe je zoiets noemt) aan elkaar zitten dus dan moest de een wel met de ander mee. Werkte perfect!

Hé, dat is inderdaad wel een fantastische oplossing! Super! Bedankt, dat moeten we zeker eens proberen!
(ik zie Felix al achter Jinx aan slepen, haha!)
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   20/7/2013, 16:29

Met zo'n splitter (ik weet ook niet hoe je zo'n ding noemt What a Face ) zitten de honden wel vlak bij elkaar.
Gezien het verschil in hoogte van Jinx (leuke naam!) en Felix denk ik dat de suggestie van The Burrows in dit geval beter werkt.

Het gaat er maar om dat ze aan elkaar zitten en dat de stabiele goed luisterende hond niet meegesleept kan worden door de oost-indisch dove hond. grin
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   20/7/2013, 16:42

Bij het verschil in hoogte heb ik inderdaad niet stil gestaan. Scherp Joy Wink   Als je op google duo hondenriem intikt krijg je genoeg hits.

Bij wijze van test roepen wij Simon tijdens het loslopen / spelen bijvoorbeeld op het strand regelmatig even bij ons en belonen dit dan. Hij is trouwens wel slim want als hij in de gaten krijgt dat hij aangelijnd gaat worden laat hij je tot dichtbij komen en rent er dan als een haas vandoor. Toch wint de aanhouder, in dit geval zijn baasjes Very Happy 

Bij het afdoen van de riem geven wij Simon het commando "vrij".

Oefenen in een omheinde autovrije omgeving is ook een goed idee!
Terug naar boven Go down
lhanss

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   20/7/2013, 18:41

De tips van The Burrows is zeker goed om te laten wennen aan het idee! Misschien kunnen we dan achteraf een lang koord nemen en als tweede stap Felix met Jinx laten lopen?

Hahahaha!Very Happy  @joep Het zijn toch snuggere beestjes, hé Smile
Terug naar boven Go down
Sien

BerichtOnderwerp: gemist   21/7/2013, 07:11

lees net dat er een wandeling is geweest in...Den Haag. Jammer genoeg lees ik het 4 dagen te laat. Hoop er een volgende keer bij te zijn. De foto's laten een stel vrolijke lakelands zien:) 
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   21/7/2013, 10:57

Sien schreef:
lees net dat er een wandeling is geweest in...Den Haag. Jammer genoeg lees ik het 4 dagen te laat. Hoop er een volgende keer bij te zijn. De foto's laten een stel vrolijke lakelands zien:) 

Het was voor herhaling vatbaar, zeiden we allemaal na afloop. Dus hou het forum in de gaten! Smile 
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Zomeravond wandeling in Den Haag   

Terug naar boven Go down

Zomeravond wandeling in Den Haag
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wandeling over de rijstterrassen
» architectuur Den Haag: 'Niets Indisch aan'