Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 

Nee, alleen mijn gezin mag ze voeren
50%
 50% [ 3 ]
Soms, hangt af van de persoon en de omstandigheden
33%
 33% [ 2 ]
Ja, geen probleem mee
0%
 0% [ 0 ]
Anders, namelijk:
17%
 17% [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 6

AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   26/3/2011, 17:01

Je komt soms mensen tegen die aan elke hond die ze tegenkomen iets lekkers willen geven. Rolling Eyes Ik ben daar nooit zo blij mee, want dan heb ik er geen controle meer op wat ze binnenkrijgen. Dus van mij mag het niet. No Je hebt wel eens mensen die dat dus niet kunnen (of willen) begrijpen. Accchhh, een lekker snoepie kan toch geen kwaad? Ik hou voet bij stuk, en blijf weigeren.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   26/3/2011, 21:12

Vreselijk vind ik dat soort mensen. Mijn herder vroeger had een zwakke maag. Binnen de korste keren had hij bloed in zijn ontlasting en hij moest er altijd tabletten voor slikken. Dus die mocht echt niets wat niet door mij afgewogen was en waarvan bekend was dat hij er (redelijk) tegen kon. En dan toch van die mensen die blijven voeren. Ook als ik hem los had lopen en hij stond goed onder appèl, maar ja als iemand leverworst uitdeelt en al zijn hondemaatjes staan om die persoon heen, houd dan je hond maar eens tegen.
En dan zo'n mens wat zegt, nou houd hem dan aan de lijn (op het enige veilige losloopveld in de wijde omgeving) en maar door blijven voeren.
Zodra ik haar aan zag komen lijnde ik hem al aan, maar soms kwam ze net om de hoek aan en gelijk voeren, voeren, voeren.
Wat dat betreft ben ik erg blij met mijn Lakelandjes - die pakken het niet eens aan.
lol
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
Liesbeth

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   18/6/2011, 14:00

Ik heb voor anders gekozen, want Elza barft en zij krijgt dus alleen
natuurlijk eten, dus ook natuurlijke beloningen.
Ik houd er sowieso niet van, dat een vreemde mijn hond wat geeft
en zeker niet als ik niet weet wat het is.
Vrienden van ons barfen ook en als zij vraagt of zij Els wat mag geven, weet ik dat het goed spul is,
dus dan is het ok. Maar ze vragen het wel altijd.
Ik ben er ook erg allert op, dat niet zomaar iemand Elza wat geeft.

Groetjes Liesbeth.

Terug naar boven Go down
http://www.hobbywonder.blogspot.com
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   19/6/2011, 17:15

Laatst waren Maisie en Emma bij de dierenarts en daar krijgen ze wat lekkers als ze willen. Maar ze pakken het niet aan. Dat is niet omdat ze bang zijn of zo, maar ze pakken niet gauw iets aan van vreemden. Grappig is dat, want Emma is dol op lekkers. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee als mensen ze iets willen geven, maar ik hou wel in de gaten wat het is en hoe ze het geven.
Ik vind het ook typisch dat ze beiden niet zomaar naar andere mensen (vreemden dus) gaan. Wij nemen ze vaak mee en worden regelmatig over ze aangesproken. Ze zijn wel vriendelijk maar reageren niet echt op vreemde mensen.
Ik weet evengoed niet wat barfen is.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   19/6/2011, 17:51

Dat is wat ik nou net zo leuk vind aan Lakelandjes (en een groot aantal andere terriers, zoals Bedlington, Kerry Blue, Dandie Dinmont enz.): wel vriendelijk naar vreemden, maar echt persoonlijk voor de eigen mensen. Ze geven niet om vreemden.

Voordat ik zelf aan terriers begon (we hadden ze altijd al in de familie) heb ik een korte tijd met andere rassen geexperimenteerd.
Zo heb ik een Beauceronkruising gehad (met een klein scheutje Border Collie bloed) en een Dobermann. Daar heb ik ook training mee gedaan, o.a. IPO en veel speurwerk en ik had vele kennissen en vrienden met 'werkbare' rassen.
Maar ik was gewend aan het intens persoonlijke van terriers en werd keer op keer teleurgesteld door het oppervlakkige karakter van zo'n beetje alle specifiek trainbare rassen (herders, pointers, retrievers enz. enz.).
Ook mijn eigen herder liet me wat dat betreft behoorlijk in de kou staan. Als ik degene was die het meest met hem deed, was ik zijn god. Maar als de vader van mijn vriend ons op kwam halen om naar het strand te gaan bestond ik niet meer.
Wat dat betreft waren de Dobers al een stuk beter. Een Dobermann kiest wel echt voor je.
Helaas overdrijft hij daar vaak in en kan dan niet meer zonder je.
En als je niet stevig genoeg in je schoenen staat om je hond duidelijk te maken dat je voor je zelf kunt zorgen, wil een Dober je ook nog wel graag verdedigen tegen al die vreemden.

Een terrier vind ik de heerlijke gulden middenweg: ze zijn bijzonder persoonlijk en prefereren het eigen volk boven vreemden,
maar dit leidt niet tot agressie naar vreemden en ze zijn ook niet zo afhankelijk van 'hun mensen' dat ze niet meer alleen kunnen zijn of zo.

Terug naar boven Go down
Liesbeth

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   19/6/2011, 18:37

Sonja schreef:
Laatst waren Maisie en Emma bij de dierenarts en daar krijgen ze wat lekkers als ze willen. Maar ze pakken het niet aan. Dat is niet omdat ze bang zijn of zo, maar ze pakken niet gauw iets aan van vreemden. Grappig is dat, want Emma is dol op lekkers. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee als mensen ze iets willen geven, maar ik hou wel in de gaten wat het is en hoe ze het geven.
Ik vind het ook typisch dat ze beiden niet zomaar naar andere mensen (vreemden dus) gaan. Wij nemen ze vaak mee en worden regelmatig over ze aangesproken. Ze zijn wel vriendelijk maar reageren niet echt op vreemde mensen.
Ik weet evengoed niet wat barfen is.

Barfen is het voeren van rauwe, natuurlijke voeding.
Hier is een link voor je van Barfplaats, waar je erover kunt lezen,
als je er meer van wilt weten.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php

Groetjes Liesbeth.

Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   19/6/2011, 19:04

Bedankt voor de info.
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   7/7/2011, 12:05

Liesbeth schreef:

Ik las dat Elza barft. Wat is voor jullie de reden geweest dat jullie voor deze manier van voeding gekozen hebben?
Terug naar boven Go down
Liesbeth

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   7/7/2011, 13:43

joep schreef:
Liesbeth schreef:

Ik las dat Elza barft. Wat is voor jullie de reden geweest dat jullie voor deze manier van voeding gekozen hebben?

Elza had al pup constant dunne ontlasting. Bij de dierenarts geweest en die wilde een pup van 9 weken
meteen op de hypoallergene brokken zetten. Peter, mijn man, voelde daar helemaal niets voor.
Verder geïnformeerd en bij een dierenwinkel in Apeldoorn gaven ze het advies om Carnibest ( vers vlees ) te voeren.
De ontlasting was meteen goed!!!. Peter verder op Google gekeken en kwam zo op barfplaats.nl terecht.
Hij heeft zich helemaal ingelezen en nu zijn wij ervan overtuigd, dat dit het beste voor een hond is!!!
Zij geniet echt van haar eten en doet er een stuk langer over (als ze bot krijgt) en is na afloop heerlijk voldaan
en gaat lekker uitbuiken. Wij kregen onlangs nog complimenten van een dierenarts, die haar gesterilliseerd heeft.
Els verkeerde in zo'n goede conditie, die zij nog maar zelden had gezien. Trots, trots, trots.

Hier is ze lekker bezig met een lamsstrotje!

Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   8/7/2011, 12:26

Gisteren bij iemand op visite geweest die wel vers vlees geeft maar geen barf. Het is al voorgemengd tot een soort gehakt. Zij kopen het bij lotgering. Zoals het lamsstrotje eruit ziet vind ik zelf een beetje griezelig om vast te pakken en te geven. Wij gaan ons nu eerst verdiepen in het verse vlees en willen dan eventueel na de vakantie overstappen.
Terug naar boven Go down
Liesbeth

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   8/7/2011, 12:46

Dat enge gaat er vanzelf af, hoor.
Vers vlees is in ieder geval al beter, dan brokken.
Maar als je hond barft, zijn ze zo lekker voldaan na de maaltijd.

Hier zie je Els als pup met een kwartelkarkasje!!!
En ze vindt het heerlijk, dat zie je zo.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   8/7/2011, 18:19

Liesbeth schreef:

Vers vlees is in ieder geval al beter, dan brokken.

Sorry, maar daar moet ik toch even wat op aanmerken.
Brokken zijn niet slechter dan vers vlees.
Er is voor beide wat te zeggen.
Het grote nadeel van vers vlees is echter dat de hond géén wolf meer is.
Er heeft een enorme menselijke selectie plaats gevonden.
Uit ervaringen uit de Russische pelsvossen fokkerij blijkt dat zelfs in 25 jaar al enorme verschillen kunnen ontstaan, in dat geval dat de vos die op een makkelijk te hanteren karakter werd geslecteerd in 25 jaar van een wild dier sprekend op een border collie ging lijken.
In het geval van de gedomesticeerde hond gaat het om duizenden jaren, waarbij ook nog eens grote rasspecifieke verschillen zijn ontstaan.
Dat wil zeggen dat er per ras verschillende behoeften zijn - afwijkend van 'de norm' de wolf.
Soms schiet de mens goed en werkt het barfen prima.
Maar als dat niet zo is komt dit soms pas na jaren te voorschijn en meestal met effecten die niet terug te draaien zijn.
Het is ontzettend moeilijk een evenwichtig 'natuurlijk' dieet voor de hond in elkaar te zetten.

Het voordeel van brokken is dat ook al zijn deze lang niet altijd ideaal, het veel eerder duidelijk is dat het niet goed werkt, waardoor er geen permanente schade ontstaat, maar je over kunt gaan op een ander merk.
Tevens bevatten brokken alle wetenschappelijk bewezen grondstoffen die de hond nodig heeft. Dat is verplicht.
Met barfen is het aan de eigenaar om dat uit te vissen.
En veel mensen doen dat niet eens, maar voeren 'gewoon' vers vlees, omdat ze denken dat de hond een carnivoor is en dus aan vlees alleen genoeg heeft. Dit is pertinent niet waar.

Uit je andere posts, Liesbeth, begrijp ik dat jij en je man je er goed in verdiept hebben.
Dat is heel belangrijk.

Zelf ben ik er bij de Lakeland geen echte voorstander van, aangezien het een ras is wat eeuwen het hulpje van de arme boer is geweest en een metabolisme heeft wat geselecteerd is op met weinig eiwitten toekunnen. Zo'n arme boer had vaak zelf maar een keer per week vlees op zijn bord, daar werd geen duur vlees aan de hond opgevoerd.
Voor wie erover denkt om te barfen - doe dit niet bij een hond onder de zes maanden.
Ook bij oudere honden is het vaak geen succes.
Stap in dat geval tijdig over op passende brokken of blikvoer.

Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   9/7/2011, 13:51

Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   10/7/2011, 17:42

Ik heb geen ervaring met barfen maar gevoelsmatig spreekt het mij niet aan. Ik kende het niet maar als ik er logisch over nadenk, kan ik mij er ook geen voordelen bij voorstellen. Alleen vlees voor honden lijkt mij niet gezond (wel lekker grin ). Ze zijn geen wolven. Trouwens hoe oud werden wolven en hoe gezond waren ze? Dat weet ik niet. Wel weet ik dat zowel Maisie als Emma vlees, vis, groente, fruit heerlijk vinden en dat krijgen ze als aanvulling op hun brokken. Rauw vlees zou ik ze niet durven geven uit angst voor bacterien ed.
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   11/7/2011, 11:03

Sonja schreef:
. Ze zijn geen wolven.

Wat betreft opvoeding werden ons door de fokker de boeken van Jan Fennell aangeraden. Hierin wordt ook uitgegaan van de wolvenroedel en vaak blijkt het te werken, dus waarom bij voeding niet. Tot op heden zit onze Simon nog op de brokken, we zijn er nog niet uit. Als we het doen wordt het KVV i.p.v. Barf.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   11/7/2011, 12:13

Citaat :
Hierin wordt ook uitgegaan van de wolvenroedel en vaak blijkt het te werken

Het werkt ook wel, maar het doet tekort aan dat wat een hond allemaal meer kan.

Wolven en beren stammen van dezelfde voorouders af. Het zal eenieder duidelijk zijn dat de twee overeenkomsten hebben, maar ook dat de twee grote verschillen vertonen. Zo verschillend zijn de hond en de wolf ook.
Als je een nest wolven neemt en een nest hondenpups en je bekijkt hun intereactie met mensen zie je enorme verschillen.
Zo was er een experiment (bron vergeten, sorry, als iemand hem kan aanvullen, dan graag!) waarbij je een doos neerzet.
Als je je als mens er niet mee bemoeit, is er zo goed als geen verschil tussen de reactie van de wolvenpups als van de hondenpups.
Maar als je als mens tussen de pups gaat staan en naar de doos kijkt, merk je dat de hondenpups naar het gezicht van de mens kijken en een link leggen tussen de blik van de mens en de doos. Het ondersteunt hun zelfvertrouwen.
Dit gebeurt in nog veel sterkere mate als de mens ernaar wijst of in de richting van de doos loopt.
Bij de wolvenpups was er echter geen verschil in hun reactie. Zij zochten geen (emotioneel ondersteunend) contact met de mens en hun reactie op de doos was hetzelfde met een mens aanwezig als zonder.
Een klein voorbeeldje als dit geeft al aan dat de hond een (geestelijk) grote verandering heeft ondergaan ten opzichte van zijn voorouder de wolf.
Eberhardt Trumler maakt er zelfs melding van dat als je poedels in een kennel op laat groeien zonder menselijk contact zij wegkwijnen.

Dat veel trainingsclubs en fokkers bij mensen benadrukken dat de hond van de wolf afstamt en dus ook als onderdeel van een hiërarchie benaderd moeten worden, is met name omdat er nog (te) veel mensen zijn die de hond helaas vermenselijken.
En dat is het groter kwaad van de twee.
Het is beter het sympathische inlevende vermogen van de hond niet te benutten, al is het wel enorm zonde - het is wat de relatie tussen mens en hond zo speciaal maakt - dan de hond als een soort kind te behandelen en bijvoorbeeld met hem te gaan argumenteren:
"nee, ik wil niet dat je dat kapot maakt, dat is heel duur geweest en ik heb hele leuke speeltjes voor je gekocht, waarom ga je daar nou niet mee spelen?"
of als de hond dominant gromt en de baas van 'zijn' bank of stoel verjaagt "ja maar lieverd, ik wil daar graag zitten, ach kom, mag het vrouwtje ernaast zitten?"
of als Paris Hilton de hond als accessoire te gebruiken en voorbij te gaan dat zo'n dier eigen behoeftes en verlangens heeft en vooral pootjes om zelf mee te lopen ...

Het is belangrijk een hond in zijn waarde te laten, het dier dier te laten en hem ook te kunnen waarderen voor juist dat wat hij is, niet wat sommige mensen ervan willen maken.

Zelf ga ik er meestal vanuit dat mensen dit inmiddels wel weten, zeker na de jarenlange series van Martin Gaus lol
Maar de praktijk wijst uit dat er nog steeds grote misvattingen zijn op dat gebied en dat er ook heel veel honden om die reden nog steeds worden afgedankt.
Maar ook dat er heel veel mensen zijn die de hond volkomen gelijk stellen aan de wolf en hem daarom hard en onpersoonlijk aanpakken.
De hond is een in hoge mate geëvolueerde wolf - zijn bestaan is onlosmakelijk verbonden met de mens en zijn psyche is ingesteld op het willen samenwerken met de mens.
Het doet de hond onrecht daar geen gebruik van te maken / daar geen rekening mee te houden.
Dat wil zeggen dat je de (soms erg dunne) lijn moet aanhouden tussen het 'ons kent ons' gevoel en gemoedelijk communiceren met de hond en aan de andere kant het vaststellen en aanhouden van de regels omdat een hond nu eenmaal duidelijkheid nodig heeft.
De welwillendheid van de hond naar de mens (in tegenstelling tot het naar de roedelleiding willen streven van wolven) blijkt dagelijks.
Als honden zich strikt zouden houden aan de wolvenregels zou het aantal bijtgevallen enorm zijn, want er zijn nu eenmaal enorm veel mensen die enorm veel fouten maken.
De hond staat laconiek tegenover die fouten (een enkel exemplaar uitgezonderd - de spreekwoordelijke uitzondering op de regel).
Een wolf zou een dergelijke tolerantie nooit vertonen, aaangezien dat een gevaar voor zijn voortbestaan zou betekenen. In de natuur is geen plaats voor onduidelijkheden, de wolf moet van de strikte regels in zijn roedel op aan kunnen om zeker te zijn van een prooi.
De hond heeft zich juist ontwikkeld in een omgeving waar tolerantie en een laconieke houding zijn voortbestaan garandeerden.

En nog even wat betreft het topic voeding: ook daar geldt, dat de hond afstamt van de wolf, maar geen wolf is.
In de natuur blijkt ook duidelijk dat er een groot verschil in voedingspatroon is van grotere en kleinere hondachtigen.
Een vos heeft een heel ander voedingspatroon dan een wolf.
Maar je zou er bij een hondje van 7 kilo vanuit gaan dat hij wel hetzelfde zou moeten eten als een wolf van 50 kilo?
Kleine wilde hondachtigen eten bijna allemaal een uitgebreider menu dan hun grotere verwanten.
Dat is een natuurlijke aanpassing.
Zo ook heeft de hond zich in zijn voeding aangepast aan de mens. Zie mijn eerdere betoog daarover Wink
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   12/7/2011, 10:47

Zoals jij het nu uitlegt (goed gedaan trouwens!), zo zie ik het over het algemeen ook. Ik gebruik de boeken vooral als leidraad. Simon is onderdeel van ons gezin maar het blijft wel een hond! Natuurlijk vertroetelen wij hem dagelijks maar qua opvoeding heeft hij soms een wat strakkere hand (en langere adem van het baasje) nodig. Wat dat betreft: we wilden een klein hondje waar pit in zit, nou dat hebben we ook! Zou hem voor geen goud meer willen missen!
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   12/7/2011, 11:38

Dank je Smile

Zelf vind ik Lakelandjes opvoeden erg relaxt, maar ik heb hiervoor, inmiddels járen geleden, veel koppigere en hardere honden gehad.
Wel moet je soms erg consequent zijn als je bepaald gedrag niet wilt, dat maak ik op dit moment zelf mee met Hazle lol
Ik denk dat bij Lakelandjes een van de moeilijkste dingen is dat ze zo aandoenlijk en schattig zijn, een grote will-to-please vertonen, maar ondertussen toch streken hebben en daar moet je dan om lachen.

Bij mijn herder en de grote werkhonden waar ik toen veel mee te maken had (trainde veel en al mijn vrienden hadden werkrassen zoals Dobermann, Rottweiler, herders etc.) had de hond veel meer de neiging uit te proberen hoe ver hij kon gaan. Ook vond ik een groot nadeel dat veel van die honden de voorkeur hebben voor de persoon die het meeste met hen doet en als je dus een tijdje minder doet verschuift hun voorkeur naar een ander.
Lakelands en andere terriers zijn daar veel standvastiger in.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vreemden die je hond koekjes voeren. Laat jij het toe?   

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onze Nieuwe pup heeft een geplooid oor... komt dit goed?
» Insectenbeten: het kan ook uw hond overkomen
» Papieren één dag te laat: dochter kan niet bij vader in Den Bosch wonen
» op wat letten bij adoptie/herplaatsing?
» Wassen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: