Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   24/1/2013, 23:04

Deze waarschuwing kwam ik tegen op het www. Het gaat over xylitol, dat kennelijk in meer voedingsmiddelen zit dan je zou verwachten. Niet alleen in suikervrije of light producten.
En xylitol is gif voor honden .......

HOW NOT TO INADVERTENTLY POISON YOUR DOG.

A long time treat for our dogs has been to lick out the almost empty yogurt pot after we have finished eating. But now, because of a change in ingredients, instead of giving them a treat, we could be putting them in real danger. Over the past few years, manufacturers have been quietly and slowly replacing artificial sweeteners in sugar free and low sugar products with a substance called Xylitol. The danger is that Xylitol is highly toxic to most dogs. Even small amounts can cause hypoglycaemia induced seizures and larger amounts will lead to liver failure.

Xylitol is wonderful from a human perspective. It is a natural extract of birch tree bark, tastes better than most artificial sweeteners, actively inhibits dental disease and best of all for the manufacturers, it is considerably cheaper than other similar products. It used to be found mainly in sugar free chewing gum, mints and breath fresheners but because of the cheapness of Xylitol, manufacturers are slowly using it to replace other artificial sweeteners.

The biggest danger to our dogs is that not only is it being used in products labelled sugar free or suitable for diabetics, it is also being used in many of the everyday products we have all used for years. The problem is that the manufacturers have not announced these changes and vets may not yet be aware of the dangers these products pose. Children's cough mixture and other paediatric elixirs which some vets suggest we give to our dogs when they have a cough or a temperature may now contain Xylitol.

A health conscious public are increasingly demanding more low calorie products. Diabetes in on the increase and demand for a wide range of low sugar foods has led manufacturers to respond by adding Xylitol to sweets, jams and low calorie goods such as cakes, biscuits and even bread. The sugar coating on commonly prescribed drugs has also been changed by some pharmaceutical companies. The only way to ensure the safety of your dog is to read labels carefully, discuss the matter if you visit your vet and be careful what you feed him for a treat.

(article written by Kate Watkins, the KC Lakeland Terrier Breed Health Coordinator. UK)

Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 04:48

Mijn engles is niet zo geweldig (meer vakantie engels) maar als ik het goed begrijp zit er in veel voedingsmiddelen, en ook in de caloriearme voedingsmiddelen de stof xylitol. Hiermee kan je als hij teveel krijgt je hond vergiftigen, kan hij een te hoog bloedsuikergehalte krijgen/diabeet worden en kan er leverfalen optreden. En dat het zelfs in de hoestderank kan zitten die je aan kinderen geeft en dus ook wel eens aan je hond als hij last van een kuchje heeft.
Heb ik het zo voor mezelf een beetje goed vertaald??
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 08:14

Ja precies.

Eng eng eng!
Ik houd sowieso niet van light producten - onderzoek heeft uitgewezen dat de kunstmatige zoetmakers juist de zin in suiker vergroten, waardoor ironisch genoeg 'light' producten een van de grootste oorzaken zijn van dik worden - maar de gedachte dat het ook in brood gebruikt wordt vind ik ronduit vreselijk.
Mijn hondjes zijn gek op brood en krijgen geregeld een snee als "bezigheidstherapie".
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 11:07

Of het ook in brood zit, weet ik niet.

Maar het is zeker iets om in de gaten te houden. Etiketten dus nog beter bestuderen dan je misschien al deed ......
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 11:24

Citaat :
by adding Xylitol to sweets, jams and low calorie goods such as cakes, biscuits and even bread

Ik neem aan dat dat 'light' brood zal zijn, maar ik ga toch de volgende keer eens goed kijken op de verpakking.
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
joep

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 17:03

Ik denk dat het hier om fruityoghurt gaat want gewone naturel yoghurt lijkt me sterk.

In 2011 heb ik een cursus voeding en beweging gevolgd in het ziekenhuis en hier geleerd dat wanneer er bijvoorbeeld op de verpakking van een product 10% minder zout staat, dit wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld 10% meer suiker of vet of een ander "slecht" ingrediënt maar dat wordt er niet bijgezegd. 9 van de 10x blijkt als je het etiket op een artikel goed leest je gezonder uit bent als je de volle variant neemt in plaats van de light variant.

Maar goed, het ging om de hond en niet de inwendige mens maar wilde het jullie toch even meegeven. Wink

Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   25/1/2013, 17:39

Dat het ook in naturel yoghurt zou zitten, lijkt mij ook sterk.

Maar het punt is dus dat xylitol voor de hond giftig is en dat het in meer levensmiddelen kan zitten dan je zou denken.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ook waar het het eigen eten betreft Wink
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond   

Terug naar boven Go down

Let op bij het laten uitlikken van yoghurtbakjes e.d. door je hond
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2
» Vervuilende branden veroorzaakt door mens
» op wat letten bij adoptie/herplaatsing?
» Vier doden door omvallende boom in Bogor
» I.N.D.O. - In Nederland Door Omstandigheden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: