Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Wanneer voor het eerst trimmen??

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Escamp

BerichtOnderwerp: Wanneer voor het eerst trimmen??   20/7/2012, 03:11

Even een vraagje: wanneer kan ik Pepper het beste voor het eerst naar de trimsalon brengen? Ik zag net foto's van de 10 weken oude puppies van the Burrows, waarin ze zelf een beetje getrimd zijn tot miniatuur Lakies, maar ik kan (nog) niet zelf trimmen. Ik las ook dat het niet goed is om te wachten tot ze 5 tot 6 maanden zijn. Maar wanneer dan wel? De vacht moet plukrijp zijn voor zover ik weet, en dat is dan weer met een maand of 5.....

Het kammen van het hoofdje van Pepper gaat nu trouwens ook helemaal goed. Ik doe Pepper eerst helemaal met de massageborstel, hij wordt dan lekker ontspannen, vervolgens ruil ik deze om voor de kam, en dan blijft het ook gewoon goed gaan. Zelfs de snor en het sikje gaan goed. Alleen.......na 5 minuten zie je al niet meer dat hij gekamd is lol
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   20/7/2012, 08:49

'plukrijp' is volgens mij een overgewaardeerd begrip.
In de praktijk komt het er op neer dat elke haar die je er makkelijk zonder pijn te doen uittrekt in feite plukrijp is.
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
joep

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   20/7/2012, 16:58

Onze fokker gaf ons destijds het advies om te wachten tot na de 5 maanden en zij had zelf een eigen trimsalon....
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   21/7/2012, 07:45

In de trimsalon wordt gewacht tot 5 of 6 maanden, omdat de hond dan al redeljk lang op de tafel kan staan en ook best stevig aangepakt kan worden.

Maar de meeste fokkers zullen hun eigen honden toch met een maand of drie al netjes hebben.
Dat is meer werk. Puppyvacht is ontzettend pluizig en moeilijk te verwijderen.
Ik heb het gevoel dat puppyvacht nooit rijp wordt en alleen door zeer zorgvuldig plukken eruit komt.
Dat is ook waar het vaak bij mis gaat.
Negen van de tien keer als de hond vachtproblemen ontwikkelt, is het omdat de puppyvacht niet goed uitgetrimd is en daarmee de huid verstikt.
Een enkele hond heeft zo'n goede aanleg dat dit geen probleem is, maar bij de meeste honden is dat de cruciale fase.
Vandaar ook dat huidproblemen bij showhonden nauwelijks voorkomen, terwijl de gemiddelde huishond eigenaar soms met de handen in het haar zit.
En trimsalons (niet die van Margot - Margot zal nóóit een voorstander zijn van scheren!) zien vaak op tegen het werk wat bij een echt goede trimbeurt komt kijken. Zeker als de hond een zware vacht heeft (wat volkomen normaal is voor vele terriers en zeker voor de Lakeland, die juist door die vacht zo'n geslaagde showhond is) en juist bij het verwijderen van puppyvacht (die altijd moeilijker te verwijderen is dan de volwassen vacht).
En dan wordt maar al te gauw overgegaan op (deels) scheren of knippen.

Maar uitgaande van een goede trimsalon: die stript de hond met 5 of 6 maanden en dan krijgt de nieuwe - goede volwassen - vacht de kans door te komen en dan zul je ook verschil gaan zien tussen onder- en bovenvacht.
Tot die tijd is het zaak de hond goed te kammen - echt tot op de huid.
En je zult merken dat dit steeds meer werk wordt, want de vacht wordt langer én dikker naarmate de pup groeit.
Dikker omdat er bij puppyvacht geen verschil te zien is tussen onder- en bovenvacht. Beide zijn zacht en pluizig.

En zoals Cynthia aangeeft: je kamt hem netjes en na vijf minuten zie je er niets meer van.
Een troost: als je het niet zou doen, dan zie je echt wel verschil rofl

Je hoeft de pup niet keurig in model te trimmen en je hoeft hem ook niet volledig te strippen, maar probeer wel al zoveel mogelijk haar te verwijderen.
Dit kun je doen door hem te kammen met een fijne kam (die neemt al veel ondervacht mee) afgewisseld door kammen met de furminator (wel voorzichtig - deze snijdt ook en kan de haren afsnijden, wat je niet hebben wilt, en hij kan de huid beschadigen. Steeds kleine stukjes doen en langzame korte halen. Niet zoals op de verpakking staat in een lange haal over de hele rug of zo - dan breekt het haar!!!).

En je kunt met je vingers de haren uittrekken.
Zachtjes aan, steeds een paar haartjes tegelijk (geen hele bos) en met de groeirichting van het haar mee.
In het begin zal je pup protesteren. Niet zozeer omdat het pijn doen zoals sommige mensen denken (een poedel kan soms nog veel feller protesteren en diens haren worden geknipt - dan zie je pas goed dat het niets met pijn te maken heeft), maar omdat hij moet leren jouw acties te accepteren.
Ook daarom ben ik er een groot voorstander van om vroeg te beginnen.

Bepaalde plekken kun je trouwens wel knippen, wat het ook makkelijker maakt om de hond schoon en netjes te houden.
Dat is rond de anus (let wel op niet in te knippen ...) en de buik: het gedeelte achter de ribben t/m de geslachtsdelen.
Niet teveel aan de binnenkant van de benen wegknippen, die kunnen gewoon getrimd worden, terwijl de hond staat.
Let er ook bij het kammen op dat je deze delen vaak genoeg doet.
Ik zie heel vaak keurig onderhouden honden en dan blijkt de onderkant een grote chaos te zijn ...

Te lang haar tussen de tenen kun je ook wegknippen, maar om het voetje zijn mooie ronde vorm te geven moet de buitenrand eigenlijk getrimd worden.
In de trimsalon wordt die buitenrand meestal na het grote trimwerk met een schaar netjes in vorm gebracht.
Op zich prima, maar als je bv nog wel eens wilt showen is het belangrijk ook dat te trimmen.
Vooral omdat bij zwart het kleurverschil tussen getrimde vacht en geknipte vacht enorm is.

En zoals Joy zegt: plukrijk is een overgewaardeerd begrip.
Trimsalons hechten er waarde aan, omdat de hond over het algemeen in een uurtje of drie gestript moet worden.
Maar in feite kan iedere haar getrimd worden, afhankelijk van je inzet.
Voor de show wordt niet gewerkt met trimrijp zijn van de vacht, maar wordt geprobeerd de vacht in verschillende lagen te brengen. Een zgn. rolling coat.
Dus als het ware alsof er twee of drie lengtes in de vacht zitten en dan worden de langste haren weggetrimd.
Deze langste haren zijn dan zelden trimrijp, want de vacht wordt (zelfs met die drie verschillende lengtes) heel kort bijgehouden.
Maar dat is geen enkel probleem, omdat het trimmen zorgvuldig gebeurt.
En zoals eerder gezegd: puppyvacht wordt vaak niet plukrijp. Die pluizige rommel wil maar al te graag blijven zitten!

Nog even voor de duidelijkheid: strippen is het volledig met de hand wegtrimmen van de vacht.

Toch wel jammer dat we zover uit elkaar wonen, anders had ik het je even voor kunnen doen.
Maar je bent al een heel eind, dat Pepper zich keurig laat kammen Smile

Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
joep

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   22/7/2012, 07:27

The Burrows schreef:
Bepaalde plekken kun je trouwens wel knippen, wat het ook makkelijker maakt om de hond schoon en netjes te houden.
Dat is rond de anus (let wel op niet in te knippen ...) en de buik: het gedeelte achter de ribben t/m de geslachtsdelen.

Zo gebeurt het bij Simon ook. Vooral rond de geslachtsdelen en zijn oren. Onze trimster rekent standaard 2 uur per hond en duurt het langer dan belt ze. Ze heeft zelf 2 showhonden (Koningspoedels). Standaard kost het 25 euro per uur maar loopt het erg uit dan rekent ze een speciaal prijsje. Meestal zijn we niet meer kwijt dan 60 euro.
Terug naar boven Go down
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   22/7/2012, 15:41

Voor Joep ben ik altijd 55 euro kwijt, met halen en brengen erbij is dat 60 euro, dus is nog wel te doen.
Pepper krijgt nu elke dag een borstel en kam beurt, kan hij er ook vast aan wennen en het is natuurlijk sowieso nodig, al zie je er na 5 minuten al niets meer van lol
Hij gaat er wel mooier van glimmen. Ook Joep is weer helemaal prachtig na een kam en borstelbeurt. Toen hij net bij ons was, dacht ik dat gaat hem niet worden, zo erg vond hij het kammen en borstelen en nu laat hij het allemaal op zijn gemak toe, dus ik hoop dat dat bij Pepper straks net zo gaat worden, ik pluk nu ook al elke dag haren uit zijn vacht en ik moet zeggen dat er best al wel wat vanaf komt. En zo went hij aan het gepluk en gedoe aan zijn lichaam.

Nu liggen ze allebei te pitten, we zijn net naar het park geweest en Pepper wilde niet de tas in, dus hij heeft in het park gelopen en de terugweg naar huis.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Wanneer voor het eerst trimmen??   

Terug naar boven Go down

Wanneer voor het eerst trimmen??
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Benefiet voor Bali
» Eerst een beetje Bahasa Indonesia leren, daarna een rondreis vakantie naar Indonesië.
» Van Dis in het Koninklijk Instituut voor de Tropen, 29 februari 2012
» Interview – Geen schaamte voor geestelijk gehandicapten op Bali
» Komodo National Park in race voor nieuw natuurwereldwonder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: