Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Jeuk na trimmen........

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Escamp

BerichtOnderwerp: Jeuk na trimmen........   10/6/2012, 10:17

Hoi,

Joep is op 2 juni naar de trimmer geweest. Hij is geplukt en daarna nog nageschoren. Toen hij terugkwam was hij zijdezacht en nu begint hij gelukkig al wel weer te ruwen.
Hij heeft alleen echt last van jeuk sinds een paar dagen. Rug, kont, kopje en hij heeft zich nu zo zitten krabben op zijn voorhoofd dat het bloed.......

Hoe komt het dat hij zo'n jeuk heeft en wat kunnen we er tegen doen? Vorige keer had hij ook wel wat jeuk na het trimmen, maar niet zo erg als nu.......
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   10/6/2012, 11:17

Weet je ook of hij in de trimsalon direct na het trimmen is gewassen met shampoo?
Dat zou het kunnen zijn. Door het trimmen raakt de huid toch wat geïrriteerd. Zeker in een trimsalon, waar de trimbeurt in één morgen of middag klaar moet zijn.
En als je dan zo'n toch al geïrriteerde huid gaat wassen met shampoo, dan maak je het erger.

Of waren er ook andere honden in de trimsalon en kan het zijn dat hij daar iets van heeft meegekregen: vlo, schurft, een andere parasiet?
Of is er in huis of hondenmand recent iets veranderd? Het kussen gewassen, bijvoorbeeld?

Wat ook nog kan: een vlo, en dan daar een allergie voor.

Het is lastig om zo door het beeldscherm heen er echt iets zinnigs over te zeggen.
Nog een vraag: is zijn huid ook rood en/of schilferig op de plekken waar hij jeuk heeft? (Dus even los van de gevolgen van het krabben.)

(Met jeuk hebben Bailey en ik helaas inmiddels heel wat ervaring. Al lijkt het er op dat het op dit moment aardig onder controle is. Ff afkloppen * klop klop *)
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   10/6/2012, 15:21

Joep zijn huid is niet schilferig of rood, maar hij is daar wel in bad geweest. Er zijn daar ook altijd andere honden maar ik heb gelezen dat het slecht voor de huid is om er gelijk zo snel al anti vlooien druppels op te doen. Die gaan er volgende week op. We wilden eerst de huid een beetje tot rust laten komen......
Waarschijnlijk zal het dan toch van het badderen na het trimmen zijn.........
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   10/6/2012, 20:05

Dat zou zomaar kunnen, ja.

En kijk gewoon even goed zijn vacht na of je niet ergens een vlo ziet ..... Het is er wel al weer zo'n beetje het seizoen voor.
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 08:03

Dit vond ik op de website van Caroline Lubbers, onze trimster:

Zie hieronder een verhaal van een collega-trimster dat geplaatst is het vakblad Groomers:

Er kwam laatst een Cairn-Terrier in de trimsalon, die een aantal keer bij een andere trimster was geweest in een ander dorp. De
behandelingen waren nooit helemaal soepeltjes verlopen, maar de laatste paar keer nadat hij geplukt was moest hij zelfs steeds naar de
dierenarts omdat hij veel huidproblemen kreeg. Ook bibberde hij altijd als ze hem gingen ophalen en was hij een week van slag.

Toen ze kwamen vond ik zijn haren nog behoorlijk vast zitten, terwijl het toch ruim een half jaar geleden was dat hij geplukt was.
Ik heb verteld dat ik alleen maar pluk als een hond ook echt goed te plukken is, omdat ik honden geen pijn wil doen en dat had ik ook al aan
de telefoon verteld. Na goed overleg, ook over de eventuele vachtverandering, besloten we hem te scheren en knippen. Zijn lijfje heb ik
met 9 mm geschoren en zijn pootjes en hoofdje netjes geknipt. Hij heeft 0,0 stress gehad, was heel snel klaar en zat helemaal blij en
vrolijk te kwispelen toen ze hem weer kwamen ophalen.

Na een week heb ik de klant nog gebeld, om te vragen hoe het was gegaan, en dat was dus supergoed, hij had nergens last van gehad, en was
ook helemaal niet van slag geweest. Bovendien vonden ze hem nog mooier dan toen hij geplukt werd.
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 08:09

Escamp schreef:
anti vlooien druppels

Wij geven Simon dagelijks een schapenvet/knoflook bonbon (merk Biofood). Het natuurlijke middel voor huid en vacht, antivlo, teek en worm. Daarnaast krijgt hij eens in de 3 maanden een pil tegen eventuele wormen.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 10:29

@ Joep: één van de redenen dat ik Bailey tegenwoordig niet meer pluk, maar scheer is inderdaad dat ik de indruk heb dat dat beter is voor zijn huid. Veel minder irritatie.
Ach, en hij is al 10 en toch ook geen showhond.

Dat je een Lakeland terriër 'moet' plukken is vooral voor de show. Mijn persoonlijke mening uiteraard.
Maar dat scheren bevalt mij (en Bailey) stukken beter dan het plukken.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 10:35

Citaat :
Na een week heb ik de klant nog gebeld, om te vragen hoe het was gegaan, en dat was dus supergoed, hij had nergens last van gehad, en was
ook helemaal niet van slag geweest. Bovendien vonden ze hem nog mooier dan toen hij geplukt werd.

Ik ben een paar jaar geleden ook begonnen een aantal hondjes te scheren, omdat mijn gezondheid door allerlei omstandigheden toen steeds verder achteruit kukkelde en mijn handen het allemaal niet meer aan konden.
Inmiddels is de stress van toen wat minder, gaat mijn gezondheid dus weer wat vooruit en doen mijn handen het ook weer wat beter.
In eerste in stantie vond ik ook dat de geschoren honden er mooier uitzagen dan wanneer ze getrimd waren.
Door het trimmen, zeker bij de trimsalon waar alles vlug vlug moet gebeuren, ziet de hond er vaak wat mottig uit. Sommige plekken zijn kaler dan andere, hij heeft rode vlekken etc.
En het scheren snijdt de haren af, dus alles is mooi dezelfde lengte, geen rode vlekken, geen kale plekken enz.
Het duurt echter een tijd voordat je het effect van scheren (en knippen, wat wezenlijk hetzelfde is) ziet.
De vacht wordt dunner en lichter van kleur.
Het haar gaat meer krullen en neemt veel eerder vuil op.
Door het scheren wordt er geen onderscheid gemaakt tussen ondervacht en bovenvacht.
Voor de hond is het afsnijden van de bovenvacht meestal geen enkel probleem.
Maar als de hond veel ondervacht heeft of zich juist met name in ondervacht bevindt als hij geschoren wordt (bv omdat de bovenvacht er kort van tevoren afgetrimd is), dan kan dit aanleiding geven tot jeukklachten.

Áls men de hond wil scheren zijn er een paar dingen om rekening mee te houden:
- het beste moment om de hond te scheren is als deze er een goede bovenvacht op heeft zitten.
- men moet geregeld zorgvuldig de ondervacht zachtjes verwijderen alvorens over te gaan tot de volgende scheerbeurt.
Een goed hulpmiddel hierbij is de furminator, mits met zorg gebruikt! Geen lange halen, zoals de beschrijving zegt, maar zachtjes aan stukje bij beetje de hele vacht doorwerken en zorg ervoor zo min mogelijk de huid te raken, maar wel zo diep mogelijk te komen met deze kam.
- men moet de hond veel vaker (laten) scheren, dan dat deze geplukt hoeft te worden.
- een geschoren vacht wordt veel eerder vuil. De hond wassen maakt alleen dat de vacht nog zachter en dus nog sneller vuil wordt.
- de hond kan veel minder goed zijn temperatuur reguleren. Hij heeft dus eerder (te) koud of (te) heet.
- als men terug wil naar trimmen is dat veel werk en het kan een jaar of langer duren voor men de vacht weer op orde heeft

Voordelen:
- als de hond al een bestaand huidprobleem heeft, kan scheren verlichting geven. Immers een gewonde hond mag men niet trimmen, dus een gewonde huid ook niet.
- in het verlengde hiervan: een kort geschoren vacht maakt alle verwondingen, rode vlekken, knaagplekken etc. goed duidelijk, waardoor deze makkelijk te behandelen zijn
- het is makkelijker zelf te doen dan trimmen (hoewel trimmen niet moeilijk is - het vraagt alleen doorzettingsvermogen en je krijgt er, zeker als je onervaren bent, zere handen van)
- als je te weinig tijd hebt om de hond in een 'rolling coat' (= altijd mooit kort getrimd) te houden, dan kun je dmv scheren toch altijd de hond netjes in model hebben (je ziet dan wel aan de structuur en kleur dat de vacht geschoren is, maar het lakelandmodel komt in ieder geval goed naar voren)

En nog even dit: hoe donkerder de vacht, des te minder kans op klachten.
Dit komt doordat zwarte vachten veel pigment hebben en daardoor dikkere haren en meestal minder ondervacht.
Vandaar dat bepaalde zwarte terrierrassen, zoals de Kerry Blue terrier en de Bedlington terrier gerust geschoren kunnen worden.
Wel wordt hun kleur dan lichter, vandaar dat ze zwart geboren pups opkleuren tot blauw of zelfs wit (bij de Bedlington).

Om terug te komen op de mensen in het bovengenoemde verhaal:
Hun cairn ziet er nu misschien beter uit, maar omdat cairns meestal tarwe tot bruin van kleur zijn, vermoed ik dat dit over een jaar wel anders is.
Als zij een erg donkere cain hebben, kan het meevallen.
Meestal ontstaat het probleem omdat men in de trimsalon onder tijdsdruk werkt.
Als de hond niet meewerkt, doet het verwijderen van de oude vacht pijn en dus werkt hij nog minder mee en ondertussen loopt de klok door.
De hond krijgt na enkele bezoeken steeds meer stress en de trimmer ook.
De snelste oplossing is dan om de hond te scheren.
Aanvankelijk zal de hond hier minder stress van ondervinden dan van het trimmen.

Maar vergis je niet: de stress van het getrimd of geschoren worden zit bij de hond tussen zijn oren, niet in hoe het fysiek aanvoelt!
Iedere vorm van lichaamsverzorging is een vorm van een inbreuk doen op de persoonlijke sfeer van de hond.
Dát is waarom ze zich er tegen verzetten, NIET omdat het pijn doet.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn oude reu die verdraaid vervelend kon zijn als hij getrimd moest worden, maar die geen kik gaf als ik dit buiten deed op een bankje in een veld waar andere honden werden uitgelaten.
Dan deed het opeens geen pijn, want hij had afleiding.
Na mijn verhuizing had ik geen plek buiten meer om hem te trimmen en mijn handen gaven me veel problemen, dus heb ik hem (als eerste) geschoren.
Dat beviel prima. Hij gaf geen kik en zag en prachtig uit. Zo mooi zwart was hij nog nooit geweest.
Echter een jaar later was ik weer terug bij af: hij verzette zich net zozeer tegen het geschoren worden als voorheen tegen het trimmen.
Ook was het wel gedaan met het mooie zwarte vel, hij was inmiddels een donkerblauwe Lakeland geworden. Een bonzai Kerry zou een collegafokker van mij zeggen (die overigens altijd alle zwarte Lakelandjes waar hij niet meer mee showt scheert).
In ieder geval: de hond pikte feilloos op dat ik het sneu voor hem vond dat hij zich iets moest laten welgevallen wat hij niet graag had / dat ik anticipeerde dat hij zich ging verzetten. En ja, dan verzet hij zich ook.

Om dat te voorkomen zijn er twee dingen nodig:
- goede puppytraining, waarbij de pup al voor de 9 weken leert dat het normaal is dat mensen aan al zijn lichaamsdelen komen en overal aan frummelen
- een rustige, vastberaden houding bij de verzorger, die zich niet laat weerhouden door het verzet van de hond én die er de tijd voor neemt om de hond te trimmen.

Conclusie:
als je zelf niet in staat bent de hond te trimmen, zorg dan dat je een trimsalon vindt die geduldig werkt.
Laat de hond eventueel niet in een keer volledig trimmen, maar spreek met de trimsalon af dat ze de ene keer de fijne afwerkdingen doen, zoals benen uittrimmen, nageltjes knippen, voetjes mooi maken, snoetje en staartje trimmen.
En de volgende keer he grove werk zoals het hele lilchaampje trimmen.
Dit kan een extra trimbeurt kosten, maar is veel prettiger voor de hond.

Een andere optie is om inderdaad de hond te laten scheren.
Doe dit niet voor de twee jaar - de pupvacht moet absoluut goed verwijderd zijn, deze is een bron van jeuk en ellende, voordat er met scheren begonnen kan worden.
Houd er rekening mee dat een geschoren terrier veel vaker geschoren moet worden dan getrimd. Ook hier heb je dus te maken met hogere rekeningen voor de trimsalon (of je kunt het zelf gaan doen).

En de derde optie is om de hond zelf te trimmen en dan bij te houden in een rolling coat.
Dit is in mijn visie absoluut de beste optie.
De hond ziet er dan altijd schoon en verzorgd uit, heeft het karakteristieke terriermodel, een gezonde goede vacht en het is ook goed voor de relatie tussen baas en hond, want het werkt zeer rangorde bevestigend.

Enfin, weer een heel relaas van mij dus n.a.v één klein artikeltje lol
En ik wou vandaag flink opschieten rofl rofl rofl

Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 15:25

The Burrows schreef:

Enfin, weer een heel relaas van mij dus n.a.v één klein artikeltje lol

Maar wel een interessant artikel en heel informatief!
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   16/6/2012, 18:39

Dank je grin

P.s. voor wie een erg mooi getrimde Lakeland wil zien, dan moet je even een kijkje nemen bij de foto's van Lakielove op Flickr.
Hieronder vast een voorproefje Wink

Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   17/6/2012, 20:58

Ziet er inderdaad prachtig uit....
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk na trimmen........   

Terug naar boven Go down

Jeuk na trimmen........
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» brok versus KVV

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: