Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Jeuk

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Sonja

BerichtOnderwerp: Jeuk   19/4/2012, 19:04

Maisie heeft vanaf ze heel klein was al een kriebelige ietwat pluizige vacht. Dus dacht ik dat is gewoon nog de puppievacht. Naarmate ze ouder werd, kreeg ze ook meer jeuk.

In het begin dacht ik dat ik het plukken niet goed deed. Dus iedere keer als ze veel jeuk had, ging ik extra dode haren weghalen. De jeuk werd er niet minder van, integendeel. Ik had het gevoel dat het plukken juist voor irritatie zorgde. Ze had ook nogal een droge vacht. Dus heb ik andere brokjes gekocht: kip en rijst i.p.v. lam en rijst. Hierin zit meer vet en haar vacht verbeterde. Wel hetzelfde merk, want dat staat goed aangeschreven en ze vinden het lekker. Maar de jeuk ging niet weg.

Dan maar naar de dierenarts. Hij stelde voor om een stootkuur Prednison te geven. Het voedsel niet veranderen, want als de Prednison werkt, ligt het volgens hem niet aan het eten. Beginnen met een hoge dosis (spuitje) dan met tabletten en 3 keer na 5 dagen minderen.
Na vijf dagen zou het moeten helpen. Nog dezelfde avond had ze al minder jeuk. De volgende dag was het zo goed als over. Iedere keer op de dag dat de dosis werd verminderd, kreeg ze weer een beetje jeuk en dat werd dan weer minder.

Haar velletje zag er overigens al die tijd goed uit. Toen ze haar wintervacht begon te krijgen, begon ze ook weer meer jeuk te krijgen. In de tussentijd hebben we ook nog de nodige shampoos uitgeprobeerd. Zonder succes. Dus weer naar de dierenarts. Deze keer kregen we iemand anders uit het maatschap. Zij vertelde ons dat Maisie allergisch (voeding) was, maar dat het niet te doen was voor haar om een proces te starten om uit te zoeken voor welke stoffen. (via info op internet is dat ook nogal ingrijpend).

Aangezien ze goed reageerde op de prednison stootkuur en ze blijkbaar genoeg had aan 2x een kuur per jaar, adviseerde ze dit zo te laten. Volgens haar zou Maisie met deze hoeveelheid Prednison later geen problemen krijgen. Dus opnieuw een kuur en weer dezelfde dag merkte we het verschil. Naar verloop van tijd begon ze echter toch weer meer jeuk te krijgen.

Maar als het voedsel allergie is, dan wil ik er toch meer over weten. Dus ging ik op internet erover lezen. De meeste allergieën met voeding gaan over granen. Dus is het echt wel waard om dat eerst uit te proberen.

Na alle info en reviews gelezen te hebben, blijven de merken Acana, Orijen en Taste of de Wild voor mij over. Deze zijn te bestellen bij Zooplus (en nog bij een paar andere bedrijven).
Nadeel is dat er vaak leveringsproblemen zijn. In de brokken zitten geen granen, geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen of conserveermiddelen (nooit geweten trouwens dat er zo'n groot percentage granen zitten in brokken). Per merk is er nog meer keuze uit eventuele andere samenstellingen. Qua prijs vallen ze onder de duurdere merken.

Mijn eerste keuze viel op Acana Wild Prairie te beginnen met 2,5 kg. De eerste week heb ik de brokjes gemengd met de Carocroc die ze altijd kregen. Ze vonden het lekker en ik deed er ook meestal wel wat groente of zo over, zoals ze gewend waren. Na ongeveer 2 weken merkte ik dat Maisie minder jeuk begon te krijgen. Maar ja, in bijna alle snacks zitten ook granen en die krijgen ze toch ook elke dag. Dat heb ik toch nog een tijdje laten doorlopen, maar ik heb er wel al alternatieven voor gezocht.

Nu zijn we 4 weken verder en zie ik dat ze sinds kort roos in haar vacht heeft en weer wat meer (nog altijd veel minder dan het was) jeuk heeft. Dus weer naar info op internet gezocht. Tot mijn opluchting hoort dat gewoon bij het ontgiften. Ook hadden zowel Maisie als Emma in het begin behoorlijk meer (stinkende) ontlasting. Ook dat is tijdelijk. De duur van het ontgiften kan verschillen per hond en kan best lang duren. Ik weet in ieder geval dat we in de goede richting zitten en ga dus gewoon door.

Al met al zal het best wel wat tijd in beslag nemen, maar ik zal mijn bevindingen blijven melding. Dit om eventuele lotgenoten te helpen.

Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/4/2012, 05:34

Wat goed van je om toch zelf door te zoeken! Dat er veel granen in brokken zitten wist ik wel, dit is vooral om de prijs te drukken. Om die reden kiezen ook veel hondenbezitters voor Barf of Kvv (hebben we het al eens over gehad ;-)) Ik weet niet zeker of er granen in zitten maar misschien is een stukje Rodi worst een lekker alternatief snoepje?

Simon had laatst jeuk nadat we in de buurt van brandnetels gespeeld hadden. Wist niet dat honden hier ook last van konden hebben.

Zo zie je als hondenbezitter leer je elke dag weer wat bij en ik blijf met oprechte interesse je verhaal volgen!
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/4/2012, 13:41

Bedankt voor de tip. Ik heb het opgezocht op internet. Er zijn twee keuzes in Rodi worsten (zijn best goedkoop). De een is met lam en rijst en is geschikt als volledige maaltijd. De andere worst is kip en rund en is een aanvullend produkt. Beiden zijn zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen, maar bevatten helaas ook granen.

Er zijn tegenwoordig best veel snacks e.d. zonder granen te vinden in de winkels (zijn wel wat duurder) zoals kipfilet strips, maar ik ben bang dat ze dan misschien teveel eiwit binnen krijgen. Dus ik ben voorzichtig en zoek verder.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/4/2012, 22:05

Jeuk, dat is helaas een probleem waar Bailey (en ik dus ook) al heel lang mee kampt.
Ik zal in het kort hier mijn ervaringen opschrijven.

Het begon bij Bailey toen hij ongeveer 2,5 jaar oud was. Een schilferige huid, veel jeuk in de oren, en de schilferige plekken op de huid (vooral op zijn rug ter hoogte van de staartinzet) werden steeds groter en roder en erger. Hij begon zichzelf daar kaal te bijten.

De dierenarts (verder: da) heeft in de loop der tijd onderzocht op parasieten en op schimmels, er is een bloedonderzoek gedaan om te testen op diverse allergieën. Ik heb 3 maanden lang Bailey op een zogenaamd uitsluitingsdieet gezet om te kijken of het aan het voer lag. Dit dan vóórdat we de bloedtest gingen doen.
Bij een uitsluitingsdieet geef je de hond minstens 6 weken, maar liever wat langer, echt helemaal niets anders te eten dan het voer dat je benut voor het dieet. Dat voer is dan liefst iets waarvan je 100% zeker bent dat jouw hond het nooit eerder heeft gegeten. Dit omdat dan de kans dat de hond daar ook allergisch voor is, heel erg klein is. Mijn da raadde geitenvlees aan, met gekookte rijst. Of een andere vleessoort die nog niet eerder is gegeten, zoals eend, kangoeroe of ijsbeer hehe grin Ik koos toen voor Carnibest Eend. Zie http://www.carnibest.nl/ Dit omdat het een compleet voer is, en geit kon ik bij mij in de buurt nergens kopen. We hebben geen islamitische slager in de buurt, en het dichtsbijzijnde slachthuis kon alleen hele geiten leveren (wel kant en klaar in porties dan, maar toch). dunno

Enfin, ook het uitsluitingsdieet leverde niets op. De jeuk bleef.

Mijn da wil geen prednison of een variant daarvan geven, of in ieder geval pas als laatste redmiddel, vanwege de bijwerkingen.
En zo kwamen we op Atopica. Zie http://diergeneesmiddelen.info/index.php/bijsluiters2/32-overigen/445-atopica voor meer info.

De bedoeling was eerst een tijdlang elke dag een pil Atopica en dan na enige tijd afbouwen tot een lagere dosis, die hij heel zijn leven moet slikken.
Afbouwen lukte echter niet, omdat de jeuk dan meteen weer terugkomt. Dus slikt hij elke dag Atopica.

Sinds nu ruim 6 maanden heeft de da op mijn verzoek besloten er een geringe dosis prednoral bij te doen: om de dag een half tabletje. Dit omdat de Atopica onvoldoende bleek, op de langere termijn, om de jeuk weg te houden. Dat heeft een paar maanden goed gewerkt. Ook ben ik iets van 2 jaar geleden gestopt met het trimmen van Bailey: zijn huid raakte door het plukken extra geirriteerd. Ik gebruik nu een tondeuze, en dat bevalt heel goed.

Helaas is de laatste tijd de jeuk weer in heftige vorm terug. Ondanks de Atopica en ondanks de prednoral heeft hij weer lelijke jeukplekken op zijn rug.
(Het voorjaar is ook wel een jeukerige periode. Zelf heb ik dan ook wat last van kriebels in de neus enzo.)

Voor Bailey is het dus niet gelukt om een duidelijke diagnose te stellen. En de symptoombestrijding is niet jaarrond effectief.
En dan heb ik het nog niet gehad over de (jeuk)problemen in zijn oren. Dat is een ander, maar wel gerelateerd verhaal. Dat zal ik ook nog wel eens op het forum zetten.

Sonja, ik hoop dat het voor Maisie lukt om de jeuk onder controle te krijgen.
Verrassend wel dat da's zo enorm in aanpak kunnen verschillen. Een stootkuur prednison is nu juist iets wat mijn da's niet willen.
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   29/4/2012, 13:40

Wat erg voor Bailey! Zo heftig is het bij Maisie (nog) niet. Haar velletje ziet er mooi uit. Maar ja, ze is ook een stuk jonger dan Bailey.

Jammer dat de DA geen stootkuur prednison wil geven, want het werkt wel fantastisch. Ook in de mensenwereld verschillen artsen soms enorm over de aanpak van bepaalde behandelingen e.d.

Voor wat ik nu begrijp wijst het bij zowel Bailey en Maisie op allergie. Maar als mijn vermoedens juist zijn en het is een allergie voor granen (wat voorzover ik heb gelezen het meest voorkomt bij honden met jeuk) moet je ook geen rijst geven, want dat valt ook onder de granen.

In vervolg op mijn verhaal, heb ik Maisie intussen gewassen (ze heeft daarna wel een paar dagen extra jeuk) en is al de roos en de vettige vacht verdwenen. Sinds een aantal dagen heb ik ook de snacks met granen weggelaten. Ze heeft nog wel jeuk maar het is te doen. Iedere dag haal ik de losse haren weg met de kam en/of de furminator op de plekken waar ze jeuk heeft.

Pas als ze een nieuwe vacht heeft kan je pas zien of de aanpak werkt, denk ik.

Voor de vrolijke noot moet ik wel vertellen dat Maisie het geweldig vindt om in bad/onder de douche te gaan. Als ze de kans krijgt dan sprint ze naar boven en als de deur van de badkamer openstaat dan gaan gelijk de pootjes over de rand van het bad en probeert ze erin te springen. Zo schattig!

Een dikke knuffel voor Bailey en sterkte voor de baasjes!
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   6/5/2012, 15:04

Vandaag naar het Animal Event geweest en daar waren tal van stands op het gebied van voeding. Zo kregen wij van het merk Farmfood een zakje trainers. 100% puur gedroogd runderhart, natuurlijke geur en smaak. Vrij van kleur-, geur- en smaakstoffen, zonder chemische antioxidanten en conserveringsmiddelen, glutenvrij, geschikt voor elke hond. Verder las ik bij thuiskomst in het blad Lief dier (van Pet's Place) dat de diervoeding van Prins tarwe (gluten) vrij is. Verder is het 100% natuurlijk, Nederlands product, proefdiervrij, vrij van geur-, kleur- en smaakstoffen. Tot slot hebben wij nog een folder van Natu Dog in handen gedrukt gekregen. Dit is complete voeding, 99% vlees incl. 19% bot, geen granen en eveneens geen geur, kleur en smaakstoffen.
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   6/5/2012, 16:13

Ja, Farmfood heb ik ook over gelezen. Volgens de reviews op internet zijn Acane, Orijen en Taste of the Wild de beste keuze. Maar uiteindelijk moet het gewoon goed zijn voor je eigen hond(jes).

Inmiddels heb ik ontdekt (via de trainer waarvan Emma les krijgt) dat wij in onze eigen plaats een winkel hebben die voeding verkoopt zonder granen e.d (nu ook Orijen en binnenkort Acane). Op koninginnedag hadden zij een stand en hebben wij veel info gekregen. De leveranciers via internet hebben vaak leveringsproblemen.

Evengoed is het wel nog even zoeken want Maisie kan ook voor meerdere dingen allergisch zijn. Bovendien moet zij (en ook Emma) de brokjes e.d. ook lekker genoeg vinden om het te eten, want eetproblemen is ook geen oplossing.

Maar ik ben ervan overtuigd dat wij in de goede richting zitten. Maisie heeft nu veel minder jeuk. Ik heb begrepen dat het ontgiften best lang kan duren en dat we sowieso het krijgen van haar nieuwe vacht moeten afwachten.

Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden.
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/5/2012, 17:41

Vandaag Maisie getrimd. Er kwam een mooie glanzende vacht tevoorschijn. Dat heeft ze een lange tijd niet gehad. Er zit nog wel een beetje roos in haar vacht en de jeuk is niet helemaal over. Maar het is te doen. Als de brokken op zijn (daar zit kip in) ga ik over op het merk Taste of the Wild : Wetlands Canine met eend. Allergie voor rund of kip komt vaker voor. Inmiddels kom ik steeds meer produkten tegen zonder granen, gluten, conserveermiddelen ed. Ook van blikvoer is er genoeg te kiezen.
Dus blijf ik gewoon proberen.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/5/2012, 19:51

Dat is goed nieuws!
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   21/5/2012, 17:01

Ja,ik ben wel optimistisch. Maar ik ben geschrokken van Bailey. Het is wel heftig wat hij en jij meemaakt, gedurende een lange tijd.

Zo af en toe gaan wij naar een grote tuinwinkel, zeg maar, in Kortrijk België (voor ons een uur rijden) waar ze een groot assortiment produkten hebben voor dieren, vijvers, vissen enz. Ze verkopen nu weer een nieuw merk hypoallergeen sensible blikvoer voor o.a. honden. Naam is StuzzyDog uit Nieuw Zeeland & Australië. Verkrijgbaar in diverse smaken waaronder ook geitenvlees. Ik had een aantal smaken meegenomen, want dat meng ik dan met de eerder genoemde brokjes. Helaas had ik maar 1 blik met het geitenvlees meegenomen, maar de volgende keer neem ik beslist een grotere voorraad mee.
Via internet vind ik mijn keuze via Zooplus.

Dikke knuffel voor Bailey!
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   31/5/2012, 18:35

Vandaag zijn Maisie en Emma naar de dierenarts geweest voor hun jaarlijkse inenting(en). Natuurlijk kwam de allergie van Maisie ter sprake. Verteld dat Maisie nu een dieet volgt zonder granen ed. Volgens haar hebben de meeste honden met allergie toch vaker last van eiwit. Maar aangezien dat Maisie het nu veel beter doet, moeten wij vooral op dezelfde weg verder gaan. Verder vertelde ze dat de vacht van Maisie nog niet helemaal goed is, want dat kan je ruiken. Dat merk ik ook. Maar we zijn op de goede weg.

Grappig is wel dat Maisie in tegenstelling tot veel hondjes het zo leuk vindt om mee te gaan, dat ze je bijna meetrekt om de behandelkamer van de dierenarts binnen te gaan. grin

Terug naar boven Go down
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   7/6/2012, 07:44

Wat goed voor Maisie dat jullie op de goede weg zijn, en ik hoop voor Bailey dat er ook eens een goede remedie voor komt, want jeuk is echt erg voor honden.
Mijn vorige hond had bij tijd en wijle last van Jeuk, hij kon dan niet stoppen met krabben, als eerste krijg hij dan sokjes en een t shirt aan om er voor te zorgen dat hij zich niet helemaal stuk krabde. Hij is op een gegeven moment overgegaan op speciaal voer van de dierenarts met goed resultaat. Hij had het toen eigenlijk alleen nog maar eens als we op vakantie gingen.....
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/6/2012, 12:51

Inmiddels ben ik begonnen met de nieuwe brokjes:
Taste of the Wild - Wetlands Canine

Wetlands Canine Hondenvoer met eend, kalkoen en kwartel, groente en fruit, zonder granen, natuurlijke voeding.

Maisie en Emma vinden de nieuwe brokjes erg lekker. De laatste brokjes van Acana weggedaan (op vakantie aan de vissen gevoerd en die vonden ze heerlijk) want vooral Emma wilde ze niet meer eten. Dus was ik de laatste maanden ze brokjes aan het mengen met groente, blikvloer ed.

Heerlijk, nu kan ik weer op de oude wijze eten geven. Er staan altijd brokjes en ze krijgen op vaste tijden extra's. Dat werkte altijd goed.

Maar belangrijker is dat Maisies vacht heel langzaam aan het beteren is. Zoals eerder gezegd is de jeuk nog niet helemaal over, maar het is beslist te doen. Vooral aan haar koppie heeft ze nog regelmatig wat jeuk, maar als ik daar met de kam, furminator enz de losse haartjes weghaal is de jeuk weer over. Ook kan je op die plek nog ruiken dat de vacht nog niet helemaal goed is. Op haar lichaam is die geur vrijwel weg. Ook op de rest van haar lichaam haal ik de losse haren weg als ze jeuk heeft en dat gebeurt steeds minder vaak.

Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/6/2012, 12:53

Dat klinkt goed, Sonja!
Waar koop je die brokjes?
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/6/2012, 18:07

*joy* schreef:
Dat klinkt goed, Sonja!
Waar koop je die brokjes?

Bij ZOOPLUS via internet.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/6/2012, 19:09

Aha, daar ga ik dan misschien ook eens naar kijken voor Bailey.
Die dure brokken van de dierenarts maken volgens mij niet veel uit voor de jeuk.
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   28/6/2012, 19:34

Ik hoop dat het ook een oplossing is voor Bailey!

Ik blijf verslag doen.

Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/1/2013, 18:49

Laatste update allergie/jeuk Maisie.

Om de roos uit haar vacht weg te krijgen heb ik de laatste maanden elke dag 1 theelepel (5 ml) zalmolie door hun eten gedaan. Later heb ik deze olie vervangen door archideolie, want die zalmgeur overheerste alles. De archideolie werkt net zo goed en is ook veel voordeliger. Hiermee is de roos volledig verdwenen.

De jeuk is ook bijna weg. Alleen met het veranderen van zomer/wintervacht heeft ze een aantal weken wat meer jeuk, maar dat is goed op te vangen door haar dagelijks te borstelen/kammen enz.

Om het laatste beetje jeuk weg te krijgen, heb ik Taste of the Wild - Pacific Stream Canine aangeschaft. Deze brokjes bevatten zalm, vis en zoete aardappelen. Ze vinden de brokjes lekker en Maisie reageert er goed op. Het extra kammen blijft maar de jeuk is verder weg. Vooral de wollige ondervacht vindt ze kriebelig, maar die is gemakkelijk uit te borstelen.

Behalve de brokjes, die er altijd staan, krijgen ze snacks zoals gedroogde kipfilet, bullepees, kalfspezen, staafjes van gedroogde runderhuid, kauwrolletjes met reepjes kipfilet enz. In ieder geval alles zonder granen en toegevoegde smaak-,geur- en smaakstoffen. S'avonds krijgen ze een klein portie blikvoer (ook zonder granen enz) of een restje van ons eten en groente. Ze zijn gelukkig goede eters en vinden alles heerlijk.
Terug naar boven Go down
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/1/2013, 19:11

Wat fijn om te horen dat het zoveel beter gaat nu met de jeuk!!! Je hebt heel wat afgetobt maar dan nu gelukkig iets gevonden wat goed helpt!!
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   20/1/2013, 20:48

Fijn voor Maisie dat ze nu (haast) geen jeuk meer heeft !
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   21/1/2013, 16:58

Zo zie je maar hoe "simpel" een oplossing kan zijn. Fijn dat het nu beter gaat!
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   22/1/2013, 09:44

Maisie is het helemaal met jullie eens yeehaw
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   22/1/2013, 10:34

Fijn!
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
joep

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   22/1/2013, 18:21

Sonja schreef:
S'avonds krijgen ze een klein portie blikvoer (ook zonder granen enz) of een restje van ons eten en groente. Ze zijn gelukkig goede eters en vinden alles heerlijk.

Wat kun je ze dan zoal geven van ons eten? Ik weet het nooit zo goed. Simon krijgt weleens een beetje gekookte pasta en dat vindt hij heerlijk.
Terug naar boven Go down
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   22/1/2013, 18:33

joep schreef:
Sonja schreef:
S'avonds krijgen ze een klein portie blikvoer (ook zonder granen enz) of een restje van ons eten en groente. Ze zijn gelukkig goede eters en vinden alles heerlijk.

Wat kun je ze dan zoal geven van ons eten? Ik weet het nooit zo goed. Simon krijgt weleens een beetje gekookte pasta en dat vindt hij heerlijk.

Lakelandjes zijn oorspronkelijk 'armeluishondjes', dus die kregen te eten wat er toevallig over was. Wink
Alles natuurlijk met mate, en lees dit topic voor de zekerheid: http://lakelandterrier.actiefforum.com/t6-belangrijke-medische-informatie

Sommige levensmiddelen zijn namelijk beslist NIET goed voor een hond.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Jeuk   

Terug naar boven Go down

Jeuk
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» brok versus KVV

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Nederlands Lakeland Terrier Forum :: De Lakeland Terrier :: Verzorging en voeding-
Ga naar: