Nederlands Lakeland Terrier Forum

Hét forum voor liefhebbers van de Lakeland Terrier.

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Castratie reu?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
*joy*
Admin

BerichtOnderwerp: Castratie reu?   2/8/2011, 18:32

Ik ben er zelf geen voorstander van om zomaar een reu te castreren. Bailey is inmiddels wel gecastreerd, maar dat heeft medische redenen.

Ik heb ook een Franse buldog (Muppet, een teefje), en op het Franse Bulletjesforum (http://www.fransebulldog.us/phpBB/index.php) waar ik moderator ben kom ik nog al eens tegen dat mensen bij gedragsproblemen heel snel besluiten om hun hondje te laten castreren. Recent weer. Iemand met 2 reuen die elkaar elke keer in de haren vliegen. Nu zijn beide hondjes gecastreerd (tegelijk) en ze vindt het vreemd dat ze nog steeds vechten. De operatie is 1 week geleden. Rolling Eyes

Enfin, op zoek naar wat meer info kwam ik een interessant artikel tegen. De schrijfster geeft, vind ik, behoorlijk genuanceerd de voors en de tegens van een castratie weer: http://moniquebladder.wordpress.com/2011/03/28/castratie-oplossing-voor-lastig-gedrag-van-een-reu/
Terug naar boven Go down
http://muppetbailey.blogspot.com/
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   5/8/2011, 21:49

Inderdaad een interessant artikel. Zoals je weet ben ik puur op castratie op tegen.

Ze heeft wel meer interessante artikelen. Ik vond deze uitleg over wat de term correctie inhoudt erg interessant:
Correcties

Laatst aangepast door The Burrows op 7/11/2011, 18:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
http://thesoundingburrows.nl
joep

BerichtOnderwerp: Voors en tegens van castreren....   8/8/2011, 15:45

Vooralsnog laten wij onze Simon niet helpen. Zo lang het niet medisch noodzakelijk is vinden wij als baasjes het niet nodig.
Zelf ben ik wel een fan van the dogwishperer maar ik ben geen voorstander van de prikband en dat soort zaken. Overigens viel het me bij de lakeland wandeling in oktober wel op dat veel baasjes een slipketting gebruiken. Ik heb op advies van onze fokster erg veel gehad aan de boeken van Jan Fannell (weet nooit precies hoe je het schrijft).
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   9/8/2011, 13:22

Ik kijk ook graag naar de dogwhisperer. Ik heb er toch best nog veel van geleerd. Wat niet wil zeggen dat ik het met alles eens ben. Maar dat hoeft ook niet.
Wij gebruiken ook een slipketting. Zo hebben ze geleerd om niet te trekken en netjes te lopen. Dit is alleen in de leerfase. Nu gebruiken we het gewoon als riempje. Het zit nooit strak ofzo.

Ik heb nooit een reutje gehad. Maar ik zou hem denk ik alleen laten castreren als er een noodzaak was of misschien om latere problemen te voorkomen.
Terug naar boven Go down
Escamp

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   16/8/2011, 01:03

Ik baal er echt van dat de vorige eigenaren van Joep hem al voor zijn 7e maand hebben laten castreren. En van alles wat ik in dat artikel lees over de nadelen word ik niet vrolijk van. Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren hem laten castreren omdat ze hem niet zindelijk kregen of zo.
Bobbie, mijn vorige hond, fox terriër, is ook nooit gecastreerd, niet nodig en de problemen die er zijn moet je inderdaad op een andere manier oplossen. Ik denk dat mensen castreren een heel gemakkelijke oplossing vinden, want dan hoeven ze niet zoveel moeite te doen om hun hond gewenst gedrag aan te leren......
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   16/8/2011, 05:53

Dat gevoel heb ik nou ook altijd ...
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   16/8/2011, 17:41

The Burrows schreef:

en bij haar visie op Cesar Millan kan ik me helemaal aansluiten. Maar dat terzijde Wink

Ben vandaag op de hyves van Cesar Millan helemaal afgebrand omdat ik een andere mening had die niet in overeenstemming was met de methode van Cesar. Zo zou een schopje tegen de flank de hond echt geen pijn doen (alleen omdat Cesar dit zegt?) en een likje sambal op je meubelstuk waaraan geknaagd wordt is uit den boze. Cesar is voor hun blijkbaar de messias en wordt op handen gedragen maar fan zijn en toch een andere mening hebben kan blijkbaar niet!

Sorry, moest ik ff kwijt!
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   16/8/2011, 18:49

Edit : mijn oorspronkelijke reactie hier heb ik even verwijderd, omdat ik me inmiddels meer in het fenomeen Cesar Millan heb verdiept (en met rode konen moet ik bekennen dat het wel zo netjes was geweest als ik me er eerst in had verdiept en dan pas was gaan blaten Embarassed ) en bijzonder gecharmeerd ben geraakt van zijn aanpak.
Zijn theorie ben ik het nog steeds niet mee eens (rangorde, baas moet dominant zijn, hond onderdanig - de relatie tussen mens en hond is echt wel meer dan dat, zoals ook uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken), maar zijn daadwerkelijke aanpak werkt.
En dat is toch waar het uiteindelijk om gaat. grin

Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   1/4/2012, 16:55

Over Embarassed gesproken, ik was even terug aan het lezen omdat ik auteur Joep en Lakeland Joep toch wel af en toe door elkaar heb gehaald. daisies voor de betrokkenen.
Als ik soms wel eens terug denk (toch een dikke 50 jaar) dan krijg ik het nog wel eens warm over sommige blunders van vroeger. Gelukkig ben ik niet alleen in deze.
Ik ben het eens met The Burrows. Cesars methode werkt. Maar ik zou ook niet zo erg baas willen zijn tegenover mijn hondjes.
Maar ja, als je zo'n pack hebt als hij en met ernstige probleemhonden werkt moet dat misschien ook wel.
Terug naar boven Go down
joep

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   1/4/2012, 19:27

Sonja schreef:
Over Embarassed gesproken, ik was even terug aan het lezen omdat ik auteur Joep en Lakeland Joep toch wel af en toe door elkaar heb gehaald. daisies voor de betrokkenen.

Geeft niks hoor! Wink En om het nog ingewikkelder te maken: Hond Joep die volgens de stamboom Jake heet is het broertje van Simon die volgens stamboom Joep heet.
Terug naar boven Go down
sandra1973

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   9/4/2012, 19:33

Wij hebben 2 reutjes.

De 1e is 5 jaar en met een jaar gecastreerd. Hij was niet te houden af en toe en liep vaak weg, ondanks vele trainingen. Na de castratie werd ie een stuk rustiger, we houden zijn gewicht goed in de gaten en het is nog steeds een speelse hond een "richtige Terrier" zeggen wij altijd.

Tegen vele adviezen in werd de 2e ook een reu (we gingen voor een zwart teefje en kwam terug met een grizzle and tan reutje, he The Burrows* Wink). Omdat we zeker wisten dat we niet wilden fokken en ook hij toch wel druk was en in sommige periodes niet te houden, is ook hij gecastreerd.

Het gaat erg goed met zijn 2-en. Heel af en toe een x knokken, maar we zien het meestal aankomen en kunnen dan eerder ze al tot de orde roepen, zodat het voorkomen kan worden.

Laatst gaf iemand als tip dat ze misschien gecastreerd moesten worden zodat ze wat rustiger zouden worden Wink ik ben blij dat ze zijn zoals ze zijn. Of het anders zou zijn geweest als ze niet waren gecastreerd? Met 2 kinderen die vaak deuren open laten en 2 honden die dan over een grote weg moeten oversteken omdat ze iets achterna lopen, weet ik niet of ze er nu nog waren geweest. Misschien geen goede reden maar het geeft ons een stukje rust en volgens mij hebben ze er zelf niet zo'n last van.

*Edit by mod: op het forum en elders op het internet gebruik ik The Burrows als screenname en niet mijn eigen naam Wink
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   9/4/2012, 20:05

He dat wist ik niet!

In julie situatie is het wel begrijpelijk en gedane zaken nemen geen keer.
Al moet ik wel denken wat je zei over het vaak moeten laten trimmen van Jimmy - dat is een duidelijk gevolg van castratie.
De vachtkwaliteit gaat er enorm door achteruit Sad
Dan is geregeld blijven laten trimmen toch wel een pré, ook voor Grizzle.

Zelf heb ik altijd een of meer reuen, ongecastreerd en sterker nog, echte dekreuen, die weten waar het om draait, maar het ook weer niet echt vaak mogen doen (ik heb nu eenmaal vaak verwante teefjes in huis, die niet door vader, broer of zoon gedekt mogen worden - reden genoeg voor een reu om opgefokt over te worden lijkt me LOL).
Toch heb ik er nooit last mee. Als ze ergens vervelend in zijn, is dat echt niet hormoon gerelateerd, maar gewoon een kwestie van opvoeding.
Het enige moment dat ze hormoongestuurd reageren is als er er een hoogloopse teef in huis is. Dan hebben ze weinig oog voor mij, maar ook dat is alleen als ze langdurig aan de loopse teef blootgesteld worden. Vroeger kon ik mijn reuen altijd omder appèl wegroepen bij een loopse teef die we op het speelveld etc. tegenkwamen. Ik weet niet of me dat zou lukken bij Scott, want daar heb ik toch wel een stuk minder mee getraind (hij is van nature zo makkelijk, dat ik nog wel eens vergeet extra tijd uit te trekken om speciaal met hem te trainen grin ).

Enfin, je moet niet vergeten dat Lakelands de meest actieve zijn van alle terriers. Dus dat drukke is wel te verklaren Wink
Grizzle lijkt waarschijnlijk heel erg op Scott en Scott gaat dagelijks 4 tot 6 km mee naast de fiets en heeft daarnaast meer dan genoeg energie om heerlijk te ravotten met Malice en Hazle.

Maar ik ben al blij dat het zo goed gaat tussen jullie twee mannen Smile
Al had ik met Grizzle niet anders verwacht grin
Die lijn van Frogbit is gewoon echt heel sociaal en gezellig. Zeker de reuen.
Terug naar boven Go down
sandra1973

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   9/4/2012, 20:40

ja gelukkig wel, en ze zijn hier dus veel buiten en doen dan echt ren je rot, met pauze om ff uit de vijver te drinken, en dan gaan ze weer als een speer samen. Ze vermaken zichzelf, het is zo gaaf om te zien, bezoekers lachen zich rot om die 2 Wink

Grizzle wil altijd spelen, begint met Jimmie in zijn staart te happen, of in de poten. Als Jimmie niet wil, bijt ie van zich af en dan is t klaar, maar meestal begint dan t spel. Komen ze ieders van een kant gerend, botsen ze op elkaar, zo grappig. En ze zijn lekker moe Wink Daarnaast 3 x per dag wandelen.
Terug naar boven Go down
Sonja

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   10/4/2012, 13:05

Leuk om te horen van iemand die ook twee Lakies heeft. Jimmy en Grizzle zien er leuk uit op de foto. Zo te lezen is Grizzle het broertje van Maisie.
Terug naar boven Go down
The Burrows
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   10/4/2012, 16:42

Exact Smile
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Castratie reu?   

Terug naar boven Go down

Castratie reu?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven